Alerta científica
El 2023 està a punt de convertir-se en l’any més càlid mai registrat

rjulve44572075 epa6187 monchique portugal 07 08 2018 bomberos tratan 181002130926 /
Pràcticament des que va començar, el 2023 ha batut rècords. L’hivern va ser el més càlid des que hi ha registres. La primavera, també. I l’estiu, un dels més extrems mai observats. Segons adverteixen els experts del Servei de Canvi Climàtic de Copernicus (C3S), si es continua així tot apunta que aquest any es convertirà en el més càlid mai registrat en el conjunt del planeta. Hi ha fins i tot qui especula que d’aquí poc podríem depassar per primera vegada un augment de les temperatures superior a l’1,5 graus de mitjana i això, al seu torn, podria empitjorar els impactes de la crisi climàtica al globus.
Els registres del mes passat il·lustren a la perfecció aquesta anomalia. Les anàlisis indiquen que el del 2023 va ser el setembre més càlid des que hi ha registres. Durant aquest període s’estima que la temperatura mitjana de l’aire va estar 1,75 graus per sobre dels valors preindustrials, gairebé un grau per sobre respecte als valors mitjans de l’última dècada i gairebé mig grau per sobre del setembre del 2020, que, fins ara, havia sigut el més càlid de la història.
Els experts adverteixen que l’augment de temperatura registrat al llarg del setembre el converteix en el mes amb l’anomalia tèrmica més marcada des d’almenys el 1940. «La calor sense precedents per a aquesta època de l’any ha fet que el setembre del 2023 tingui el dubtós honor de coronar-se com el més càlid mai registrat», explica Samantha Burgess, directora adjunta del Servei de Canvi Climàtic de Copernicus (C3S), després de la publicació d’aquest informe. «Aquestes xifres, a tan sols dos mesos de l’inici de la cimera de clima de Dubai (COP28), demostren la urgència d’una acció climàtica ambiciosa», afegeix.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos