Movilitat sostenible

L'ús de la bicicleta arriba a màxims històrics a Espanya

Gairebé 20 milions de persones les usen regularment i uns 11 milions ho fan almenys un cop per setmana

L'ús de la bicicleta arriba a màxims històrics a Espanya
3
Es llegeix en minuts
Irene Martín Morales

L'ús de la bicicleta està en màxims històrics a Espanya i ja són gairebé 20 milions de persones les que les utilitzen regularment en una aposta per la mobilitat sostenible en què també té protagonisme la combinació “oci i esport”, segons ha explicat a Efe el secretari general de l’Associació de Marques i Bicicletes d’Espanya (AMBE), Jesús Freire.

De fet, l'any passat va continuar creixent i ja les fan servir almenys una vegada a la setmana 11 milions d'usuaris, fet que suposa un 40% més entre el 2019 i el 2022, segons l'últim baròmetre publicat per la Xarxa de Ciutats per les Bicicletes.

Entre els principals motius d'aquest increment figuren “l'era postconfinament”, “l'aposta de la població per una mobilitat sostenible” i el seu ús per a “oci i esport”, ha indicat Freire.

La protecció del medi ambient també apareix entre els motius per al seu ús, encara que, segons Freire, “aquesta era una de les raons més escollides abans, però ara la població la fa servir més per comoditat, practicitat, salut i activitat física”.

Entre els principals motius d'aquest increment hi figuren “l'era postconfinament”, “l'aposta de la població per una mobilitat sostenible” i el seu ús per a “oci i esport”, ha indicat Freire.

La protecció del medi ambient també apareix entre els motius per al seu ús, encara que, segons Freire, “aquesta era una de les raons més escollides abans, però ara la població la fa servir més per comoditat, practicitat, salut i activitat física”.

Ús urbà i auge de la bicicleta elèctrica

Una altra dada que demostra el vistós increment de la bicicleta com a mitjà de transport en ús urbà és que ja són prop de 20 milions les persones que la fan servir regularment a Espanya i, encara que la de muntanya continua sent “la més consumida, cal ressaltar l'auge els darrers anys de la bicicleta elèctrica”.

Un informe d'AMBE titulat 'El sector de la bicicleta en xifres' que data del 2021 confirma que en aquell moment “es van vendre més de 220.000 bicicletes elèctriques amb un preu mitjà de 2.861 euros”, un dels motius que ha portat aquesta indústria a demanar "incloure la bicicleta al Pla Moves del Govern per ajudar a la compra de vehicles sostenibles" ja que "els que la utilitzen ho fan més sovint i per a distàncies més llargues" d'entre 50 i 80 Km, ha estimat Freire.

Josep Travería, director de l'empresa de venda de productes de manteniment ciclista Proride, ha certificat a Efe que les bicicletes elèctriques són “una alternativa sostenible, respecte a altres vehicles com les motos, fins i tot amb l'inconvenient del cost i del consum de les bateries”.

L'auge de la bicicleta també està associat amb el de la producció d'accessoris i components, especialment el 2021 “quan hi va haver una demanda molt accelerada”.

Les vendes a Espanya "se situen en un milió i mig d'unitats amb un preu mitjà de 984 euros", fet que ha convertit el país en "líder en producció de bicicletes i marques", a més del país europeu que més exporta fora de la UE.

"Insostenible no apostar per la bicicleta"

Notícies relacionades

Tot i que hi ha localitats on es fan servir més que en altres, avui dia “és políticament insostenible no apostar per la bicicleta”, adverteix Freire, que es felicita per la construcció de xarxes de carrils bici o aparcaments així com per l'ús de bicis compartides sobretot "a Sevilla, València, Barcelona i Madrid", per la qual cosa "en els propers cinc anys no quedarà cap ciutat a Espanya que no hagi fet una aposta clara per la bicicleta".

Travería ha afegit que es tracta a més d'una qüestió d'“educació” i de “conscienciació” de la ciutadania, al·legant que “cal deixar el cotxe i la moto, i pedalar una mica” per “deixar d'emetre CO2 en ciutats com Madrid i Barcelona, que ho estan demanant a crits”.