Anar al contingut

RELLEU A L'ALCALDIA DE MADRID

El PP i Vox donen per feta la supressió de Madrid Central

Brussel·les podria posar objeccions a l'eliminació de la primera zona de baixes emissions d'Espanya

Ciutadans, que proposava introduir-hi només modificacions, encara no s'ha pronunciat

Manuel Vilaseró

El PP i Vox donen per feta la supressió de Madrid Central

DAVID CASTRO

L’àrea de baixes emissions Madrid Central podria ser la primera víctima del canvi de majories a l’Ajuntament de la capital d’Espanya. En les seves primeres declaracions després de les eleccions municipals, el PP i Vox han coincidit a anunciar amb rotunditat que la seva supressió serà una de les primeres mesures que prendran, tot i que pot ser que no ho tinguin tan fàcil. El seu soci imprescindible, Ciutadans, partidari de reformar-lo però no d’eliminar-lo, encara no s’hi ha pronunciat. També hauran de convèncer la Comissió Europea, que va acceptar paralitzar un expedient sancionador per la contaminació després de la implantació de mesures com l’aplicada per l’alcaldessa sortint, Manuela Carmena.

"Madrid Central ha de deixar d’existir", ha declarat aquest dilluns a EsRadio el candidat a l’alcaldia del partit conservador, José Luis Martínez-Almeida, només una hores després que, tot just conèixer-se els resultats electorals, el regidor de Vox, Javier Ortega Smith, assegurés que "a partir de demà s’haurà acabat Madrid Central".

Cavall de batalla

El PP va convertir la seva lluita contra Madrid Central en un dels ganxos de la seva campanya electoral, per la qual cosa serà molt difícil que renunciï a suprimir-lo. La implantació d’una restricció tan àmplia del trànsit –només es permeten vehicles amb etiqueta Eco o zero– en una ciutat on el cotxe ha regnat durant dècades, obria una oportunitat de capitalitzar el descontentament que l’oposició que no va desaprofitar.

Ciutadans, l’altra força que necessita Almeida per accedir a l’alcaldia, va mantenir una posició més matisada. La seva candidata va criticar la manera, al seu judici improvisada, d’implantar les restriccions, però va proposar reformar-les, no suprimir-les. “Ho analitzaríem per veure amb què ens quedem i amb què no. És el més assenyat, perquè genera una despesa important en els recursos dels ciutadans i no et pots passar tota la vida revertint coses. No es quedarà com està amb Ahora Madrid, el reformarem”, va dir en una de les seves últimes entrevistes abans del 26-M.

A favor de mantenir-lo remen els resultats obtinguts els primers mesos. El mes d’abril, per exemple, en 21 de les 24 estacions de la ciutat hi va haver una reducció dels nivells de NO2 que en el conjunt de la xarxa va arribar al 16%. En els 23 punts de mesurament regionals, en municipis on no hi ha mesures de restricció, la baixada va ser molt menor i tan sols va arribar al 6%. El trànsit privat ha caigut en tota la capital, sense que es produís l’efecte frontera anunciat per l’oposició, mentre que el transport públic ha experimentat un augment d’usuaris.

Expedient sancionador

Caldrà veure com reaccionen també les autoritats comunitàries. L’expedient sancionador per la contaminació de Madrid no està arxivat, només paralitzat, a l’espera dels resultats obtinguts per les mesures implantades per Manuela Carmena. Els inspectors de Brussel·les visiten periòdicament la seu municipal de Cibeles per controlar-ne el grau de compliment.

L’alternativa que ha plantejat Almeida durant la campanya no és fàcil que els convenci. El seu projecte passa per recuperar les antigues Àrees de Prioritat Residencial que va posar en marxa el PP en els anys d’Alberto Ruiz-Gallardón i Ana Botella. Es podria tornar a circular lliurement per la Gran Vía i altres carrers principals, però no per les secundàries. Una cosa que al seu dia ja es va demostrar insuficient per baixar la contaminació als límits que exigeixen les directives comunitàries.