PROVA PILOT DE LA DIPUTACIÓ

El Montseny regula l'accés de cotxes els dies festius de tardor

Un autobús gratuït i un pàrquing dissuasori intentaran evitar els col·lapses a Santa Fe

Els cotxes estacionats als vorals de la carretera BV-5114 seran sancionats

jjubierre40485758 montseny171010185343

jjubierre40485758 montseny171010185343

4
Es llegeix en minuts
Antonio Madridejos / Barcelona

El parc natural del Montseny inaugurarà aquesta tardor un servei d’autobús gratuït i habilitarà un gran pàrquing dissuasori amb l’objectiu de limitar el nombre de cotxes que solen accedir per aquestes dates a les zones de màxima afluència turística, sobretot a Santa Fe. A més a més, de redistribuir la pressió humana, també s’espera una reducció notable de les cues.

La Diputació de Barcelona, que impulsa la prova pilot, recorda que la majoria dels milers de vehicles que durant els dies festius de la tardor accedeixen al Montseny des del sud acaben mal aparcats als vorals de la sinuosa carretera BV-5114, que enllaça Sant Celoni amb Santa Fe, i això provoca que en molts trams es perdi pràcticament un carril complet. Al marge de l’impacte paisatgístic i ambiental, els responsables de la Diputació adverteixen que, en el cas hipotètic d’una contingència, seria un greu impediment per a la circulació d’ambulàncies i cotxes de bombers.

El problema a la vall de Santa Fe i Can Casades, indrets molt transitats per la seva bellesa natural, per l’embassament, per l’existència d’un punt d’informació i perquè des d’allà arrenquen diversos senders, és que els tres aparcaments actuals, amb un total de 200 places, es col·lapsen de seguida. I és clar que ampliar la capacitat amb nous aparcaments seria contraproduent per a un espai protegit que ja pateix una gran pressió rodada.

Així que l’opció de la Diputació, pactada amb els ajuntaments afectats, amb els veïns i amb la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny, ha sigut habilitar un pàrquing per a 500 places a Campins, municipi situat a la falda del Montseny, a uns 14 quilòmetres de Santa Fe, i crear una parada d’autobús en aquest punt. Es tracta a més d’una zona amb una àmplia oferta de restaurants.

Els dies i els horaris

Com va detallar ahir la directora del parc natural, Joana Barber, la prova pilot es portarà a terme amb autobusos que funcionaran –anada i tornada– els dies 21-22 i 28-29 d’octubre, més el dimecres 1 de novembre (Tots Sants) i el cap de setmana de després, el 4-5. Al marge del final de recorregut a Santa Fe, el bus també tindrà parades a Can Riera de Ciuret, Sant Cristòfol i Can Carbonell. El servei funcionarà entre les 11.30 i les 17.10 hores, el moment en què solen haver-hi els principals embussos, i tindrà una freqüència de pas de 30 minuts. Del servei se n’encarregarà l’empresa Sagalés.

A més a més, amb la mateixa freqüència de pas, també es crearà una altra línia d’autobús que enllaçarà l’estació de Renfe de Sant Celoni amb Campins, amb una parada intermèdia a Fogars, un trajecte d’uns cinc quilòmetres. D’aquesta manera es podrà accedir al Montseny totalment en transport públic, sense vehicle privat.

Els dos autobusos seran gratuïts mentre duri la prova pilot, però el pàrquing de 500 places costarà dos euros per dia perquè s’ha instal·lat en uns terrenys privats.

Sancions per aparcar malament

En cap moment es restringirà la circulació per la carretera BV-5114, utilitzada també pels veïns i per accedir a altres localitats, com Arbúcies o Viladrau, però els vehicles mal aparcats al voral podran ser multats o fins i tot retirats per la grua. Fins ara s’havia fet una mica els ulls grossos –se n’informava els infractors–, però a partir d’ara hi haurà presència d’agents dels Mossos.

Notícies relacionades

Així doncs, els conductors que arribin a Campins seran informats de l’estat dels aparcaments a Santa Fe i se’ls convidarà a fer servir l’autobús gratuït. Jesús Calderer, diputat adjunt d’Espais Naturals, va explicar ahir que les mesures adoptades responen a «una demanda dels municipis del Montseny». Un dels problemes, va recordar Calderer, és que els veïns que volen accedir a casa seva es troben sovint amb cotxes mal estacionats que els impedeixen el pas. Barber, per la seva banda, va comentar que en els moments de més trànsit a l’octubre s’arriben a comptabilitzar 250 vehicles per hora a la mateixa carretera.

El futur

Depenent de l’èxit que tingui la mesura, la Diputació no descarta aplicar-la en altres moments de l’any en què també hi ha una gran afluència de turistes, com ara els caps de setmana d’hivern amb neu, com va avançar Calderer: «Confiem que amb les 700 places d’aparcament [les 200 actuals més les 500 afegides] n’hi haurà prou». El pla tindrà un cost d’uns 20.000 euros i es portarà a terme en col·laboració amb els Mossos i els agents rurals, a més a més del Servei Català de Trànsit i la Direcció General de Transports.

Una riquesa excepcional: de les valls als cims

El parc natural del Montseny, espai gestionat per les diputacions de Barcelona i Girona, és un territori d’un<strong> gran valor ecològic i paisatgístic </strong>que se situa a quatre passes –60 quilòmetres per autopista– de Barcelona. No és estrany, doncs, que pateixi una pressió humana descomunal. A més a més, aquesta afluència és especialment intensa durant els caps de setmana de tardor, quan afloren els bolets, els rierols baixen veloços, el terra queda cobert per les fulles de fajos i castanyers i la vista es delecta amb un mosaic de tons marrons.

Temes:

Contaminació