Anar al contingut

Gent corrent

Begoña Vendrell: «Només coneixem el 10% dels oceans»

Carme Escales

Tenir un peu en l'àmbit professional de la investigació -del mar, en el cas de Begoña Vendrell (Barcelona, 1981)- i l'altre a l'aula, amb alumnes de 12 a 17 anys, permet impartir classes tridimensionals. Jocs, gimcanes i sortides al mar per buscar mostres de plàncton acosten els xavals a la vida de les grans masses d'aigua salada del planeta guiats per una passió que cap llibre recull. La professora que els ensenya ciències del mar va estar a l'Antàrtida.

-Llegeixo al seu currículum que va estudiar Biologia i Antropologia Cultural. ¿Li interessen igual les persones i la naturalesa?

-És que per a mi és una cosa indissociable. Molts ecòlegs trobem a faltar una mirada humana sobre l'ecosistema des del punt de vista de la investigació. El coneixement dels usos tradicionals dels espais naturals per part de les persones ens aporta informació molt valuosa. En illes com les Medes, Menorca i altres del Mediterrani, la pesca artesanal ha cuidat molt, i ha conservat molt bé, la relació entre l'home i el mar. El que aporta la tradició pot incloure-ho la conservació. Jo crec molt a compatibilitzar tradició i avanç.

-El que sí que ja compatibilitza és la seva tasca com a investigadora sobre aspectes marins i educadora en aquests temes. Professora amb avantatge.

-Al meu grup d'investigació -Ecologia del Bentos Marí- a l'Institut de Ciències del Mar (ICM) sempre s'ha contemplat la necessitat de compartir gairebé a temps real les troballes de l'exploració marina. Per això, entre altres coses, el 2012 l'ICM i l'Obra Social La Caixa van posar en marxa una web -www.elmarafondo.com- on es penja material educatiu i divulgatiu sobre ecosistemes marins, amb imatges i vídeos inèdits d'immersions de robots i submarins i resums d'investigacions sobre més de 30 temàtiques. Comences a respectar i a estimar les coses quan les coneixes. Dels oceans només coneixem el 10%, i estan plens de vida, però als llibres de text el mar està poc representat. S'hi ha de posar la mirada.

-¿Què l'ha impressionat més de tot el que ha anat descobrint sobre el mar?

-Els grans boscos i les selves marines animals són espectaculars. Veiem el mar com una gran bassa d'aigua, i als investigadors ens agrada molt fer analogia dels boscos marins, de les plantes, algues i animals que els formen, amb els boscos en terra. Apliquem aquesta analogia també a l'acció humana que influeix en el funcionament d'aquests boscos, els de terra i els del mar. I tot això, a més a més de fer-ho arribar a l'aula, ho volem fer arribar a les famílies a través del joc Oceans.

-¿Com funciona i on s'adquireix?

-És un joc de taula pensat per explicar el mar interactuant en família o amb amics. N'hem fet una modalitat per jugar amb nens més petits i una altra per a joves a partir de secundària. El joc planteja un viatge a través dels diferents oceans seguint els corrents marins. A mesura que avances per aquests oceans has de respondre preguntes sobre l'oceà en concret. I a cada encert descobreixes més sobre el mar. El joc es podrà demanar via EduCaixa i a www.elmarafondo.com. El 16 d'abril el donarem a conèixer a la Gymkhana dels Mars a Barcelona. Tindrà parades i activitats en centres d'investigació, centres cívics, biblioteques i a Cosmocaixa.

-¿Per a qui està pensada la gimcana?

-Per a alumnes de quart d'ESO i primer de Batxillerat. Convertirem Barcelona en un oceà global, visible per a qualsevol, per alfabetitzar sobre els oceans.

-L'Antàrtida, ¿què li va ensenyar a vostè?

-Que el gel -dolç i salat- regula la temperatura del planeta. I l'enorme biodiversitat d'un lloc tan inhòspit. Les meves retines guarden clavades com agulles imatges que fan sentir la petitesa de l'ésser humà, és una cosa impressionant.

Temes: Gent corrent