EXPOSICIÓ ESCULTÒRICA

El Museu de Mataró aprofundeix en la figura de l'escultor de mataroní Damià Campeny

La mostra il·lustra la relació de l'artista amb la ciutat i la seva trajectòria com a referent del neoclassicisme català

f6645d73-fb7a-4d5a-8080-e6f76bc726c7

f6645d73-fb7a-4d5a-8080-e6f76bc726c7

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Damià Campeny és un dels escultors neoclàssics catalans més rellevants. Per aquesta raó, Ca l’Arenas Centre d’Art del Museu de Mataró va obrir el divendres passat, 12 d’abril, l’exposició “Reflexos. L’obra de Damià Campeny”,comissariada per Anna Riera Mora, amb l’objectiu de donar a conèixer a la seva ciutat natal la seva vida i l’obra.

La mostra, que es podrà veure fins al 27 d’octubre, analitza la seva trajectòria artística com a expressió d’una època i d’un ideari estètic, i reconeix el valor de l’escultura neoclàssica catalana en l’àmbit internacional, a través de l’anàlisi de materials, processos artístics, temes i models. 

Els àmbits de la mostra il·lustren la relació de Campeny amb Mataró, la seva formació a Barcelona i Roma, el sistema de pensions de les acadèmies d’art, la còpia d’obres de l’Antiguitat, el procés creatiu que condueix del dibuix al marbre i la interpretació dels models que van inspirar la seva representació ideal de la figura femenina.

De Barcelona a Roma al segle XIX

Damià Campeny va néixer a Mataró l’any 1771. Després de diversos anys d’estudi a l’Escola Gratuïta de Dibuix de Barcelona, va guanyar una pensió per continuar perfeccionant-se a Roma, on va viure de 1797 al gener de 1815. Durant aquells anys d’auge de l’art neoclàssic, la ciutat italiana es va convertir en la destinació obligada de pintors i escultors de tot Europa. A les aules de la Scuola del Nudo i sota la mestria de l’escultor venecià Antonio Canova –representat amb quatre dibuixos originals a la mostra–, Damià Campeny va assimilar els principis estètics neoclàssics, esculpint obres mestres com ara ‘Lucrècia’ i ‘Cleòpatra’.

Avui podem admirar marbres, bronzes i guixos de gran format de Campeny a l’Acadèmia de Sant Jordi, a la Casa Llotja de Mar, al Museu Nacional d’Art de Catalunya, al Museu Frederic Marès a Barcelona i al Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú.

Obra inèdita

L’exposició de Ca l’Arenas, no ha pretès traslladar l’estatuària de gran format ubicada a la Casa Llotja de Mar, sinó que s’ha organitzat amb préstecs del MNAC, de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts Sant Jordi, del Museu Frederic Marès, la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid i de la Casa Museu Santacana de Martorell, que ha reunit un conjunt d’una trentena d’obres originals.

En el transcurs del procés de restauració de l’obra de Damià Campeny que forma part del fons del Museu de Mataró, s’ha revelat que al revers d’un dibuix que representa la Santíssima Trinitat hi ha un altre dibuix d’època posterior que correspon al disseny d’un objecte decoratiu, totalment inèdit.

Notícies relacionades

L’exposició s’acompanya de textos i reproduccions d’altres obres de context i documents originals, buscant un recorregut didàctic i comprensible que permeti al visitant concebre les raons dels plantejaments estètics del corrent estètic del neoclassicisme, dins de la qual Campeny és un els principals representants al nostre país.

Més notícies de Mataró 

Temes:

Escultura