Que no pari la música
El poder de deixar-nos sords
El volum dels concerts de pop i rock tendeix a ser cada vegada més alt i l'excés és vist com una demostració de poder, amb exponents històrics com Kiss, grup que ostenta el rècord de decibels i que serà cap de cartell del Rock Fest Barcelona

zentauroepp28212288 contra200206130136
És un eslògan esculpit en pedra en la cultura rock: «Per ser tocat al volum màxim», indicava a peu de contraportada, traduint literalment de l’anglès, l’edició espanyola del clàssic elapé ‘The rise and fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars’, de David Bowie, el 1972. Sí, el rock’n’roll havia de moure muntanyes, desafiar el sistema i empipar el veí de dalt, i tot això només era possible armant un sarau de tres parells de nassos. ¡Que s’assabentin que el món està canviant!
Passats els anys, es diria que el volum alt és l’únic que li ha quedat al rock per continuar sent perillós, però en un sentit poc èpic i més aviat literal: acudint a certs concerts un pot acabar patint serioses deficiències auditives, no tan sols la sordesa en els seus diferents graus, sinó també un ampli repertori de funestes males passades, com els acúfens (o ‘tinnitus’), aquests sorolls o brunzits processats pel cervell que només escolta l’infeliç que els pateix, i que poden ser provocats (entre molts altres motius) pel trauma acústic. No és divertit. Una vegada han arribat, és probable que es quedin amb tu per sempre. «La cura consisteix a acostumar-t’hi», em confessava, arrosant les espatlles, un guitarrista de rock amb molts decibels sobre la seva consciència.
Sonar cada vegada més i més fort va ser, a partir dels anys 70, amb l’amplificació per a estadis i grans recintes, un indicador del poder de les estrelles del rock. Fins i tot es van insinuar competicions entre bandes per veure quin era capaç d’atemptar amb més severitat contra els timpans dels fans. El ‘Llibre Guinness’ va entronitzar successivament Deep Purple, The Who i Manowar com les més escandaloses, fins que els editors van suprimir la categoria per no fomentar escalades perilloses. Això ja va ser als 90. L’últim grup que ha trencat marques és Kiss, un dels caps de cartell del pròxim Rock Fest Barcelona, que el 2009 va assolir una xifra extrema, 139 decibels, en un concert al Canadà.
Però els excessos i fanfarronades d’ahir poden ser l’acufen d’avui, o la hipoacúsia, o la pèrdua d’audició, o altres variants poc simpàtiques. És així com músics com Neil Young, Eric Clapton, Pete Townshend (The Who), Chris Martin (Coldplay) i Anthony Kiedis (Xarxa Hot Chili Peppers) pateixen aquests xiulets o aquesta maror eterna que surt del fons del cap. O coses pitjors. I Bono, que es va referir a la seva malaltia en una cançó d’U2, ‘Staring at the sun’: «Hi ha un insecte a la teva orella / tot i que et gratis no marxarà». I Brian Johnson, que per això va haver d’abandonar AC/DC. I els germans Noel i Liam Gallagher (Oasis), que per fi tenen alguna cosa que els uneixi.
No s’ha de donar tota la culpa al rock’n’roll, perquè, avui dia, els abusos amb el volum sonor estan a tot arreu: en la música en directe de gairebé tots els gèneres, i en els clubs i discoteques i a les botigues de roba. Atordir d’aquesta manera el ciutadà és, pel que sembla, una manera de transmetre vigor, de potenciar decisions impulsives i incitar al consum. Escoltar música amb auriculars a nivells desorbitats està a l’ordre del dia, com ens indica l’OMS.
I hi ha allaus sonores amb fons artístic: aquests grups experimentals que s’acullen a l’electricitat exponencial com una experiència mística, buscant el col·lapse dels sentits. Per exemple My Bloody Valentine, banda que en un Primavera Sound va repartir taps per a les orelles a tort i a dret. Allà tots estàvem avisats. Pitjors són els concerts de signe divers, d’estrelles comercials i grups pop no associables a una idea d’excés, en què, per transmetre potència, èxit o prosperitat, es cruix l’espectador: sobreproduccions immisericordioses, greus que et deixen tremolant. És una qüestió de salut pública de la qual poc es parla. Encara. Les advertències sonen a melodia moralista per a alguns valents. Tot arribarà. Tant de bo no sigui massa tard.
Kiss, a punt per cridar molt fort
La banda encapçalada per Gene Simmons i Paul Stanley ens visitarà aquest estiu amb un concert al parc de Can Zam, dins del metaler Rock Fest Barcelona, esdeveniment de gran format que tindrà lloc del 2 al 4 de juliol. Kiss, grup de rècord en matèria d’abusos sònics, compta amb cançons de títols tan indicatius com ‘I love it loud’ (‘M’encanta al màxim volum’) o ‘Shout it out loud’ (‘Crida fort’). A Santa Coloma de Gramenet compartirà cartell amb altres bandes habituades a exhibir decibels, com Judas Priest i Accept, així com la venerable institució del rock del sud Lynyrd Skynyrd.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE