Dubravka Šuica : "El nostre mar és clau per a la seguretat de la UE en la guerra d’Ucraïna"
¿Per què crear una cartera per al Mediterrani quan la UE mira cap a Ucraïna?
Precisament per això: el Mediterrani és clau per a la seguretat de la UE en plena guerra d’Ucraïna. S’ha estès la noció entre els països del sud del Mediterrani que la UE només mirava a l’est i els abandonava, però no és així. Volem un Mediterrani segur, pròsper i, si és possible, amb pau. De fet, hem proposat doblar el nostre pressupost, de 21.000 a 42.000 milions, per a projectes de cooperació.
Si el Mediterrani importa per seguretat, ¿com evita la Comissió caure en el marc que impulsa l’extrema dreta?
Per desgràcia alguns redueixen el Mediterrani només a la migració, i això és un error. El desenvolupament, el comerç, l’ocupació, el medi ambient i l’energia són igual de centrals. Volem deixar enrere els combustibles fòssils russos i produir renovables a la regió. Si Europa es descarbonitza, però el nord de l’Àfrica no ho fa, el Mediterrani seguirà contaminat.
Els acords amb països del nord de l’Àfrica generen dubtes per la seva falta de transparència i tebiesa en drets humans. ¿Hi haurà un canvi d’enfocament?
Si Europa es retira, ¿qui hi haurà? Deixem espai a Rússia o la Xina. Tractem amb països i sistemes molt diferents, però en drets humans som molt clars: ni un cèntim sense controls estrictes. Sempre hi ha clàusules específiques i un seguiment exhaustiu dels diners, amb delegacions sobre el terreny. Demanem als nostres socis que respectin les regles, però sense imposar. En cada visita em recorden la seva sobirania, i la respectem. No es tracta d’imposar ni d’intervenir, sinó de cooperar entre socis que es reconeixen mútuament.
A Espanya preocupa l’externalització del control migratori al Marroc. ¿Què inclouen realment aquests acords bilaterals dels quals sabem tan poc?
Amb el Marroc mantenim una cooperació sòlida que volem aprofundir. El punt més sensible és el Sàhara Occidental: el Tribunal de Justícia de la UE va establir que els productes no podien etiquetar-se com a originaris del Sàhara. L’acord que hem aconseguit és etiquetar-los per regió o ciutat, sense utilitzar aquest topònim, i el Parlament Europeu hi va donar suport per un sol vot, davant l’extrema dreta espanyola. També abordem quotes comercials per evitar desequilibris, com una entrada massiva de tomàquets. Busquem equilibri: Europa necessita mà d’obra i talent marroquí per a treballs estacionals.
¿Creu que la UE pot competir amb la creixent presència de la Xina a l’Àfrica?
Evidentment, per això reforcem la nostra presència. La Xina, i també Rússia, miren d’influir i en ocasions bloquejar els nostres objectius, però mantenim una posició ferma. Volem més empreses europees sobre el terreny i evitar que fons europeus acabin finançant projectes de companyies xineses. A Tunísia va passar: un pont finançat al 50% per la UE va ser adjudicat a una empresa xinesa. Això és inacceptable. Volem ajustar les normes per protegir els nostres interessos.
Notícies relacionadesVostè va copresidir recentment el primer grup de donants per a Palestina, ¿quins resultats concrets s’han aconseguit?
L’objectiu és que no sigui Hamàs, sinó l’Autoritat Palestina, l’interlocutor principal d’Israel. Avui governen a Cisjordània, no a Gaza, però aspirem que governin els dos territoris, una cosa que exigeix un alto el foc durador. Els EUA no van estar en aquesta primera reunió, però esperem que s’hi incorporin.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Presumptament... molt fort
- La lupa Araujo i el Barça se separen
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- Crisi per la gestió del temporal Vilaplana va acostar Mazón amb el seu cotxe fins al Palau el 29-O
