Una comissió atribueix a 6 càrrecs israelians genocidi i altres crims

Guterres avisa que la possibilitat d’una solució de dos estats al problema palestí "s’erosiona perillosament"

Una comissió atribueix a 6 càrrecs israelians genocidi i altres crims
2
Es llegeix en minuts
Irene Savio
Irene Savio

Periodista

ver +

Les acusacions de genocidi, crims de guerra i violacions de drets humans contra els líders israelians augmenten amb més dades, arguments i proves. Ahir, la Comissió Internacional Independent d’Investigació sobre els Territoris Palestins Ocupats –òrgan nomenat el 2021 per l’ONU– va revelar en un avanç del seu nou informe, les accions del primer ministre Benjamin Netanyahu i de cinc ministres i exministres que els fan responsables dels esmentats crims. Israel vol el "control permanent" de la Franja de Gaza i manifesta una voluntat sistemàtica i deliberada de destruir l’enclavament, conclou el document.

En concret, segons l’organisme, Netanyahu és "directament responsable d’ordenar la comissió d’actes que constitueixen crims de guerra, crims contra la humanitat i delicte de genocidi". A ell se sumen el ministre de Finances, Bezalel Smotrich, i la ministra d’Assentaments i Projectes Nacionals, Orit Strock, "conjuntament responsables d’impulsar la construcció i expansió d’assentaments a la Cisjordània ocupada, inclosa Jerusalem Est"; el ministre de Seguretat Nacional, Itamar Ben-Gvir, responsable del maltractament als detinguts palestins en presons israelianes; i l’exministre de Defensa Yoav Gallant i el seu successor, Israel Katz, responsables de les operacions militars a Gaza. Integra també la llista el president, Isaac Herzog, acusat d’incitació al genocidi com Netanyahu.

Assentaments i reubicació

La presidenta de la Comissió, Navi Pillay, va citar com a exemple Smotrich i el seu pla d’annexar el 82% de la Cisjordània ocupada, el projecte d’expansió de l’assentament E1 i l’afirmació de Netanyahu que "no hi haurà" un Estat palestí. "Això corrobora les nostres conclusions. La invasió israeliana de tot Cisjordània i el despullament i reubicació de múltiples comunitats palestines són ara objectius explícits, dels quals els responsabes israelians s’enorgulleixen públicament. Aquests plans i declaracions són abominables i han de ser condemnats àmpliament", va argumentar l’experta. El document assenyala que el Govern israelià té "una intenció clara i constant d’establir un control permanent sobre la Franja de Gaza" i garantir "una majoria jueva a la Cisjordània ocupada i dins d’Israel".

Notícies relacionades

Respecte al conflicte del Pròxim Orient també es va referir el secretari general de l’ONU, António Guterres, que va assegurar ahir davant el Consell de Seguretat que la possibilitat de dos estats (un d’israelià i un altre de palestí) s’allunya, segons informa Efe. "La viabilitat de la solució de dos estats s’està erosionant perillosament, i arriba ara al seu nivell més crític en més d’una generació", va apuntar Guterres en una sessió del Consell sobre la situació al Pròxim Orient, que va coincidir amb el primer dia de la setmana d’alt nivell de l’ONU.

Tot i així, Guterres va tornar a advocar per una Palestina "independent, sobirana, democràtica i viable" que coexisteixi amb Israel, i per un augment de la seguretat basat en les fronteres prèvies a 1967. I va apostar perquè "el dia després" del conflicte estigui lligat al dret internacional. "Ha de cessar la colonització. El Tribunal Internacional de Justícia ha d’intervenir, també en el cas d’Israel, per ordenar el cessament immediat de les activitats d’assentament i reconèixer la presència global als territoris palestins ocupats", va remarcar.

Temes:

Gaza Israel