Israel planeja construir 3.500 pisos per aïllar Jerusalem Est de Cisjordània

Israel planeja construir 3.500 pisos per aïllar Jerusalem Est de Cisjordània

Europa Press/Contacto/Saeed Qaq - Archivo

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

El ministre de Finances d’Israel, l’ultra Bezalel Smotrich, va revelar ahir un pla per construir més de 3.500 noves vivendes entre Jerusalem i l’assentament israelià de Ma’ale Adumim, cosa que aïllaria Jerusalem Est de la resta de la Cisjordània ocupada. "Aquesta realitat per fi enterra la idea d’un Estat palestí, perquè no hi ha res per reconèixer i ningú a qui reconèixer", va dir el ministre en una cerimònia per anunciar el projecte immobiliari. L’Autoritat Palestina (AP) va considerar que el pla constitueix la continuació de la "guerra genocida" a Gaza i una escalada de la violència dels colons.

Pressió sense efecte

Durant anys, les autoritats israelianes han rebutjat posar en marxa el projecte, conegut com a E1, per la pressió de la comunitat internacional, que tem que l’expansió dels assentaments impedeixi l’establiment d’un Estat palestí contigu, amb Jerusalem Est com a capital.

No obstant, després de l’arribada al poder de Benjamin Netanyahu el 2022 al capdavant d’una inèdita coalició amb la ultradreta, els principals defensors de la colonització dels territoris palestins, el Govern israelià ha aprovat un nombre sense precedents de nous assentaments. Segons el projecte, està previst que es construeixin 3.515 vivendes addicionals al barri Tzipor Midbar a Ma’ale Adumim, de manera que s’eleva a 6.916 el nombre total d’habitatges exclusivament per a jueus. L’objectiu és duplicar la població en aquest assentament amb uns 35.000 nous residents en els pròxims anys.

Notícies relacionades

El grup opositor israelià Peace Now va explicar ahir que el subcomitè encarregat de revisar els recursos contra el pla va rebutjar ahir a la nit totes les peticions i va donar llum verda a la seva aprovació per part de l’oficina militar encarregada dels nous assentaments. Encara falta que les autoritats militars hi donin el vistiplau, possiblement dimecres vinent.

L’Autoritat Palestina i els països àrabs van clamar contra el pla.