La nova Casa Blanca

Trump preveu més prohibicions a estrangers per entrar als EUA

Vetaran els que hagin censurat nord-americans a les xarxes o plataformes

Com a rerefons a la decisió hi ha l’enfrontament amb la UE per la llei de serveis digitals

Trump preveu més prohibicions a estrangers per entrar als EUA

Europa Press/Contacto/Andrew Caballero-Reynolds

1
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

Els Estats Units de la segona presidència de Donald Trump es tanquen cada dia una mica més. Ahir, el secretari d’Estat, Marco Rubio, va anunciar que es prohibirà l’entrada al país a les autoritats i als estrangers que es consideri que han censurat o bé les companyies tecnològiques nord-americanes o els missatges a les xarxes socials de ciutadans i residents dels EUA.

La decisió es va saber primer per un missatge a la xarxa X de Rubio i després a través d’un comunicat distribuït pel Departament d’Estat. Com a argument es repeteix la idea de la defensa de la llibertat d’expressió, però en el rerefons hi ha altres obsessions de l’Administració del republicà; entre elles, l’enfrontament amb la Unió Europea per la llei de serveis digitals, a la qual Trump també sol al·ludir quan fa referències a la seva guerra comercial amb aranzels.

"Durant massa temps els nord-americans han sigut multats, acusats i fins i tot imputats per autoritats estrangeres per haver exercitat els seus drets de llibertat d’expressió", va escriure Rubio a X. L’exsenador de Florida també va assegurar que "la llibertat d’expressió és essencial per a l’estil de vida nord-americà, un patrimoni respecte al qual els governs estrangers no tenen cap mena d’autoritat". "Els estrangers que treballen per minar els drets de nord-americans no han de disfrutar del privilegi de viatjar al nostre país", va assenyalar Rubio.

Estudiants als llimbs

Notícies relacionades

La decisió del Govern de Trump va arribar just l’endemà que Washington distribuís a totes les seves ambaixades i serveis consulars una nota que paralitzava l’organització d’entrevistes de sol·licituds de visats d’estudiant o d’intercanvi. Aquesta congelació es mantindrà mentre Washington estudia ampliar el control i la supervisió de les xarxes socials dels sol·licitants de visats que ja va començar a escorcollar al març.

El comunicat del Departament d’Estat, lleugerament més ampli que el missatge a la xarxa X, assegura que "la restricció" en la concessió de visats "s’aplicarà a ciutadans estrangers responsables de censura de discurs protegit als EUA".