El Papa va carregar contra els "profunds riscos" de la IA
Des del 2013, la Santa Seu ha predicat amb la seva influència mundial a favor d’una "regulació acurada" d’aquesta tecnologia

El papa Francesc grapejant Madonna, deixant-se retratar amb un abric blanc de disseny o retrobant-se al cel amb Jesús, la reina Isabel o Kobe Bryant. Per a molts, Google inclòs, la relació entre el Vaticà i la intel·ligència artificial (IA) es limita a continguts falsos que s’han viralitzat com mems. No obstant, i tot i que pugui semblar un oxímoron, la relació entre l’Església catòlica i la modernitat tecnològica és molt més estreta del que es podria pressuposar.
Al llarg de l’última dècada, el lideratge humanístic de Jorge Bergoglio ha aconseguit convertir el Vaticà, una de les institucions més immobilistes del planeta, en una veu amb protagonisme creixent en el debat sobre l’ètica de la IA. Des del 2013, la Santa Seu ha utilitzat la seva influència mundial –que va més enllà dels fidels catòlics– per predicar a favor d’una "regulació acurada" d’aquesta tecnologia marcada per una "avaluació moral" que acceleri les "enormes oportunitats" que té i alhora limiti els seus "profunds riscos".
El gener, un llarg informe firmat per membres de cúria romana –el Govern del Vaticà– i avalat pel Papa, advertia que en la IA, com en tot àmbit que requereix decisions humanes, també "es discerneix l’ombra del mal". El document alertava que la desinformació generada artificialment "pot soscavar gradualment els fonaments de la societat" i que la interacció amb xatbots com ChatGPT podia portar a una "nociva sensació d’aïllament" i a normalitzar un "tracte transaccional de les relacions humanes".
Contra Silicon Valley
Francesc es va reunir amb magnats tecnològics com Mark Zuckerberg (Meta), Brad Smith (Microsoft) i Eric Schmidt (Alphabet), però això no li va impedir denunciar de manera reiterada el tecnosolucionisme, un "paradigma tecnocràtic" propugnat des de Silicon Valley que defensa que tots els problemes que hi ha al món poden resoldre’s només amb la tecnologia.
Notícies relacionadesEl Papa va remarcar en diverses ocasions que la IA no s’ha de convertir en una eina d’explotació capitalista que redueixi els treballadors a "mers engranatges d’una màquina", i desposseir-los així de la seva dignitat. "Els avenços tecnològics que no milloren la vida de tothom, sinó que creen o agreugen les desigualtats i els conflictes, no poden qualificar-se de veritable progrés", va denunciar en el seu missatge de l’1 de gener del 2024.
En el document publicat a principis d’aquest any, el Vaticà advertia de "la concentració del poder sobre les principals aplicacions de la IA en mans d’unes quantes empreses poderoses", gegants com Google, Microsoft i Meta que estan sent investigats a diversos països per abusar del seu monopoli. Ja el 2019, el Pontífex argentí avisava que "al món digital hi operen enormes interessos econòmics, capaços d’exercir formes de control tan subtils com invasives, que creen mecanismes de manipulació de les consciències i del procés democràtic".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Cas sota investigació L’Ana Julia va rebre a la presó regals dels funcionaris a canvi de sexe
- A Sagrada Família Barcelona compra un altre bloc de pisos a l'Eixample per tanteig i retracte
- Mor Margot Friedländer, supervivent de l’Holocaust
- Mor James Foley, el director predilecte de Madonna i responsable de dues pel·lícules de la saga ‘Cincuenta sombras de Grey’
- L’escola d’hostaleria deixarà de fer classes a partir de l’estiu
- Successos Tres detinguts per atracar un banc a Camarles
- Nou pontificat Lleó XIV presenta el seu projecte de papat amb el repte implícit d’impulsar l’Església dels EUA
- EL PROTAGONISTA DEL CLÀSSIC Lamine Yamal, el fenomen que desborda les precaucions: independitzat, xofer del club i una amistat amb Morad
- Emergència a la costa Tornada a les mascaretes als municipis confinats pel núvol de clor: «Hi havia una oloreta de piscina que flipes»
- Escalada bèl·lica Trump anuncia que l’Índia i el Pakistan han firmat un alto el foc «immediat»