França aplicarà un pla de retallada de 40.000 milions
El primer ministre afirma que els francesos "no produeixen ni treballen prou"

"És l’hora de la veritat", va afirmar el primer ministre francès, François Bayrou, que va prometre ahir ser "sincer i clar" amb els seus conciutadans sobre la "dramàtica" situació financera del país. I no va decebre. A la roda de premsa organitzada després d’inaugurar el seu "comitè d’alerta pressupostària", encarregat d’estudiar com aconseguir un estalvi de 40.000 milions d’euros per al 2026, Bayrou no va tenir pietat a l’hora de reconèixer que un dels problemes d’aquesta crisi que travessa el país és que els francesos "no produeixen prou i no treballen prou". Com a exemple, va assenyalar que la taxa d’ocupació va caure un 20% el 2023.
Amb una taula de dades a la seva esquerra, el primer ministre va evidenciar que la producció de França està molt per sota dels seus països veïns, com Alemanya, Bèlgica o els Països Baixos. No obstant, el seu deute cada vegada creix més ràpid: "Som el país del món que més diners públics gasta, el 57% del nostre producte interior davant el 50% dels ingressos", va insistir. "La producció per càpita és entre un 10% i un 15% inferior a la d’Alemanya, un 25% inferior a la dels Països Baixos i un 30% inferior a la dels Estats Units". Per a Bayrou, la solució tècnica per trobar aquests 40.000 milions d’euros i sanejar les finances franceses passaria per "augmentar els impostos", però aquest pla és insostenible, ja que "França ja és el país amb el percentatge més alt de taxes obligatòries, impostos i drets de tot tipus del món el 2024". Aquestes retallades responen a l’objectiu de dèficit públic que s’ha marcat el Ministeri d’Economia per al 2026; reduir al 4,6% del PIB, avui supera el 6%.
"França es juga la seva credibilitat", va afegir el primer ministre, que va voler preparar el terreny per a unes mesures "excepcionals, exigents i difícils". El Govern es va fixar el 14 de juliol per presentar les "grans directrius" i opcions per sanejar els comptes de l’Estat tan aviat com sigui possible.
Notícies relacionadesEl "tsunami" Trump
En el marc dels pressupostos del 2026, no podia passar per alt la guerra d’Ucraïna i l’arribada de Donald Trump a la Casa Blanca, que, segons Bayrou, és "un tsunami per al món" i "una muntanya de dificultat". Per al primer ministre, "la supervivència del país està en joc", especialment davant les crisis internacionals d’aquests mesos, que han agreujat la situació de França. Per això, va estimar necessari "un esforç suplementari d’uns 3.000 milions" en el pressupost de defensa del 2026 per garantir la "independència en matèria de seguretat" de França i la UE.
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- El futur Liceu Mar farà guanyar a BCN un nou passeig marítim
- Canvis al litoral de la ciutat El Reial Club Marítim es traslladarà amb el World Trade Center el 2028
- L’entrada d’una massa d’aire fred posa en alerta Catalunya
- Societat Tarragona instal·larà sensors per quantificar el flux de turistes i detectar possibles inundacions
- Festa Major La traductora i actriu Viviana de Salvador serà la pregonera de les Festes de Santa Tecla 2025 de Tarragona
- Batalla política entre les flames La directora de Protecció Civil es regira contra el PP per dir-li «piròmana»: «Aquells que no aporten que s’apartin»
- Espanya, en flames Els incendis baixen a 18, però vuit continuen amb flames molt virulentes
- Pagesia Els pagesos del Camp de Tarragona arrenquen els avellaners morts per la sequera i busquen conreus alternatius més resistents