La Generalitat estima en 427 les empreses catalanes afectades
Els experts consideren que el contraatac aranzelari anunciat per Brussel·les no tindrà un gran impacte a Espanya
Les pimes seran les que rebin l’impacte més gran, més de 29.000 es poden veure molt damnificades

La Unió Europea (UE) ha respost a la tanda d’aranzels imposats pel president nord-americà, Donald Trump, a l’acer i a l’alumini amb unes mesures recíproques. La Comissió Europea va anunciar ahir una bateria de mesures per valor de 26.000 milions d’euros que afectaran productes industrials i agrícoles a partir de l’abril. No obstant, els experts no esperen un impacte rellevant a Espanya. Al nostre país els sectors que sí que notaran la guerra comercial entre els Estats Units i la UE seran el químic, l’automoció i la construcció, especialment per la importació de maquinària. Una altra cosa seran les conseqüències a nivell general, que podrien provocar una frenada econòmica.
En el cas de Catalunya, el Govern estima que els aranzels impactaran en 427 empreses catalanes i en exportacions per un valor de 278,8 milions, cosa que representa el 6,4% del total de vendes catalanes als EUA. Amb l’objectiu de mitigar aquests efectes, la Generalitat ha posat en marxa el programa Adapta’t als nous Estats Units, coordinat per Acció, que ofereix suport específic a les companyies més exposades per elaborar plans de contingència i buscar mercats alternatius.
"L’impacte no serà excessivament gran perquè les importacions industrials intermediàries no són importants", assenyala l’economista Javier Santacruz. Fa una setmana, quan Trump va anunciar els aranzels del 25% a l’acer i l’alumini importats als EUA, la patronal del sector de metall (Confemetal) va assegurar que el 80% de les exportacions espanyoles quedarien fora de perill. "Espanya manté un flux de vendes als Estats Units per valor de 18.900 milions d’euros i és el segon destí més important de la UE, després del Regne Unit. D’aquestes, uns 7.700 milions les fa el sector del metall. Bona part d’aquestes exportacions estan relacionades amb la indústria. Els béns d’equipament, amb un flux de 6.200 milions, són productes de material elèctric, vincles de mercaderies o maquinària per treballar el metall", van explicar en la nota remesa als mitjans.
Segons les dades recollides pel Ministeri d’Economia, Comerç i Empresa, els principals productes importats per Espanya des dels EUA el 2024 són combustibles i olis minerals (35%) per valor de 3.607 milions d’euros, productes farmacèutics (22,5%) per 1.794 milions, i màquines i aparells mecànics (8,5%) per 807,2 milions. Espanya mostra un dèficit comercial respecte els Estats Units des de fa anys, amb unes exportacions totals de 5.847 milions i unes importacions per valor de 9.437 milions. "Som dels països de la zona euro que menys exportem, per tant, comparativament ens afectarà menys", assegura el president de la Comissió Financera del Consell General d’Economistes, Antonio Pedraza.
"Buscar mercats alternatius"
Notícies relacionadesMalgrat aquestes xifres, Pedraza remarca que altres productes afectats seran l’oli, el metall, els agroindustrials, els components d’automòbil i els farmacèutics, de manera que Espanya es veurà obligada "a buscar altres mercats alternatius" i les constructores internacionals se’n ressentiran. I dins del teixit empresarial espanyol, seran les pimes les que rebin l’impacte més gran: "Més de 29.000 pimes es poden veure molt damnificades, en alguns casos amb risc de subsistència".
Les dificultats derivades dels gravàmens recíprocs es notaran més a nivell general. "El problema és l’escalada", apunta la investigadora principal del Reial Institut Elcano, Judith Arnal.
- Aquest dilluns 24 de març Un autocar salva una menor sota un pont de l’AP-7 després d’un intent de suïcidi
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- BCN rebutja l’exigència dels EUA de retirar la inclusió en una biblioteca
- Mor als 19 anys la filla de Mariano Ortega
- Adeu a les taques de la vitroceràmica: aquest és el truc per eliminar-les per sempre
- Ordre estatunidenc L'American Space de Barcelona perdrà la subvenció de Trump en no acatar la directiva contra la inclusió
- Successos Mor una catalana en una allau mentre esquiava a Geòrgia
- Educació El Consell d’Educació de Catalunya recolza que el curs 25-26 comenci el 8 de setembre