La Comissió proposa incloure plans nacionals en el pressupost de la UE
La proposta advoca per incorporar projectes de reformes i inversions per a cada Estat / El finançament es condicionaria als compliments

La Comissió Europea va llançar ahir el debat sobre el pròxim pressupost plurianual de la UE, amb una proposta que inclou crear plans nacionals de reformes i inversions específics per a cada país. Encara queden dos anys perquè expiri l’actual pressupost de la UE però la Comissió ja treballa en el següent. El primer esborrany amb xifres arribarà el juliol vinent però ahir l’Executiu comunitari va presentar un full de ruta amb algunes pistes sobre quines són les seves prioritats i com planeja utilitzar els diners.
El Marc Financer Plurianual, conegut com a MFF per les seves sigles en anglès, és un exercici pressupostari a set anys vista que organitza l’ús dels fons europeus en els diferents àmbits. Construint sobre l’experiència del fons de recuperació que va acompanyar l’anterior per fer front a les conseqüències econòmiques de la pandèmia, la Comissió vol comptar amb plans adaptats a les necessitats de cada país.
Brussel·les proposa que el nou pressupost inclogui un pla per a cada estat membre de la Unió, "amb reformes i inversions clau, dissenyat i implementat en col·laboració amb les autoritats nacionals, regionals i locals". A més, proposa que els desemborsaments es produeixin quan es compleixin els objectius, per millorar el rendiment.
La Comissió vol més diners
Que el pressupost "estigui a l’altura de les nostres ambicions" i garanteixi la devolució dels préstecs que van permetre crear el fons de recuperació és impossible si es mantenen les actuals contribucions nacionals. És a dir, si els països no augmenten les seves aportacions. Per això Brussel·les demana més fonts de finançament propi. "L’statu quo no és una opció", adverteix Brussel·les. Fomentar la competitivitat i reforçar la seguretat són dues de les àrees fonamentals per a la Comissió.
Una de les principals novetats del futur pressupost, que ja va anunciar la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen, és un fons per a la competitivitat. L’objectiu és unir esforços per finançar la innovació, el desenvolupament i la comercialització en sectors estratègics. Amb aquesta proposta, Brussel·les obre ara un procés de consultes amb els governs, l’Eurocambra, les empreses i la societat civil. A més, ha creat una plataforma en la qual crida a la col·laboració ciutadana.
Notícies relacionadesTambé ahir, la Comissió va presentar el seu pla de treball per al 2025. Una Unió "més audaç, senzilla i ràpida" és l’objectiu del programa que centra bona part de les mesures legislatives a alleugerir la càrrega administrativa per a les empreses. A més, la Comissió avaluarà un nombre important de legislacions i fons existents per identificar àrees on es pugui portar a terme també aquesta simplificació. La primera bateria de mesures per fer-ho afecta el retiment de comptes sobre finances sostenibles, la diligència deguda en matèria de sostenibilitat i la taxonomia, totes polítiques clau per arribar als objectius del Pacte Verd. També en la Política Agrícola Comuna anuncia canvis la Comissió.
En el pla de la Comissió per a aquest any hi ha fer vinculant l’objectiu de reduir les emissions un 90% d’aquí al 2040. Aquesta proposta hauria d’arribar en qüestió de setmanes. Una altra de les mesures serà la llei d’acceleració de descarbonització industrial.
- Gestió hídrica Els pantans de Catalunya arriben al 44,71% de la seva capacitat gràcies a les últimes pluges
- Final d’una ocupació L’okupa de Badalona cedeix davant la pressió d’Albiol i els veïns després de renunciar a continuar demanant 3.000 euros
- El restaurant preferit de Lamine Yamal
- 42,195 quilòmetres Salvador Illa completa amb èxit la Marató de Barcelona: aquest ha sigut el seu temps
- Sector econòmic en auge Aquests són els grups de restauració després de l’auge de noves obertures a Barcelona
- Successos Quatre acusats de conducció temerària en concentracions de cotxes a Tarragona
- Lluís Llach: "El primer racisme de l'ésser humà és envers la seva mateixa raça, que és la dona"
- Reunió del Pacte Nacional per a la Justícia La Generalitat planteja donar una bonificació als jutges que escriguin en català
- Caos ferroviari Junts veu el pacte per desconvocar la vaga com el «certificat de defunció del traspàs» de Rodalies
- Primera fase Així serà la futura Fira a Montjuïc: inici d’obres el 2026 i arquitectes internacionals i locals