PRIMERA ENGANXADA
Els EUA asseguren que Colòmbia accepta «tots els termes de Trump» per a les repatriacions
El Govern nord-americà va justificar aquestes mesures per «la negativa» del president Petro a «acceptar dos vols de repatriació que havia autoritzat prèviament».

La Casa Blanca va donar per tancada la crisi amb Colòmbia sobre les repatriacions d’immigrants a l’assegurar diumenge a última hora que el Govern de Bogotà accepta «tots els termes del president Trump» sobre la qüestió.
Això inclou «l’acceptació sense restriccions de tots els il·legals estrangers de Colòmbia retornats des dels Estats Units, inclosos en avions militars, sense limitacions o retards».
Gairebé immediatament, el president colombià, Gustavo Petro, va repostejar el comunicat nord-americà sense cap comentari, donant a entendre que el valida per complet, tot i que minuts després el va eliminar sense cap explicació.
El comunicat de to sever emès per la Casa Blanca assegura que, segons aquest acord, els aranzels promesos per Donald Trump contra les importacions colombianes i les sancions «no es firmaran, tret que Colòmbia no honri aquest acord».
Però matisa que «les restriccions de visats emesos pel Departament d’Estat –per als alts funcionaris colombians–, les inspeccions reforçades de Duanes i de Protecció Fronterera es mantindran en efecte fins que el primer avió carregat de deportats colombians torni amb èxit», afegeix la portaveu de la Casa Blanca, Karoline Leavitt.
«El president Trump continuarà protegint amb força la sobirania de la nostra nació i espera que altres nacions del món cooperin a fons i acceptin les deportacions dels seus ciutadans il·legalment presents als Estats Units», assenyala el comunicat.
El president Trump va anunciar aquest diumenge la imposició d’aranzels del 25% sobre tots els productes colombians, una tarifa que s’elevarà al 50% d’aquí una setmana, i la revocació de visats per als alts càrrecs del Govern colombià i les seves famílies.
A més, el mandatari va ordenar inspeccions reforçades a les duanes i els controls fronterers per a «tots» els ciutadans i mercaderies colombianes, i l’«imposició total» de sancions fiscals, bancàries i financeres a Colòmbia, a la qual cosa es va afegir l’anunci de la suspensió de l’emissió de visats a la secció consular a Bogotà.
El Govern nord-americà va justificar aquestes mesures per «la negativa» del president Petro a «acceptar dos vols de repatriació que havia autoritzat prèviament».
En represàlia, Petro va anunciar que Colòmbia també aplicarà aranzels del 25% dels productes nord-americans importats, i a continuació va enviar nombrosos missatges en el seu compte d’X per defensar la seva postura, de la qual ara sembla haver-se retractat.
Tot i que no s’ha especificat la raó exacta que havia portat Petro a rebutjar dos vols de deportació –d’altra banda habituals ja des de l’època de Joe Biden–, sembla ser que els EUA van utilitzar per fer-ho avions militars i que portaven els emigrants emmanillats, una cosa que ja ha estat fent amb vols similars arribats al Brasil.
Notícies relacionadesLa controvèrsia per aquests vols ha tingut un abast continental, i la presidenta d’Hondures, Xiomara Castro, va convocar per dijous una reunió d’urgència de la Comunitat d’Estats Llatinoamericans i Caribenys (CELAC), suposadament per expressar suport a Colòmbia.
Els Estats Units són el primer soci comercial de Colòmbia, mentre que per als Estats Units Colòmbia és només el número 23, i exporta al país nord-americà sobretot petroli refinat, or, alumini, carbó, cafè i flors, principalment. És un important importador de blat de moro nord-americà.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán