La neteja de l’Azerbaidjan
En nom de l’ecologisme, el país caucàsic va promoure el 2023 una neteja ètnica a l’Alt Karabakh i ara aprofita la cimera per legitimar-se

La 29a edició de la Conferència pel Canvi Climàtic (COP29) se celebra a Bakú, la capital de l’Azerbaidjan, un Estat que fa més de 30 anys que ocupa militarment el territori armeni i que ha comès vulneracions flagrants de drets humans contra la seva població. Aquesta comunitat, que ja va patir un genocidi ètnic –que, per cert, l’Estat espanyol encara no ha reconegut–, té el doble de la seva població vivint fora de les seves fronteres, mentre que un terç restant viu en guerra constant.
Des de fa uns anys, l’Azerbaidjan, que disposa de gas natural i sap que aquest recurs li atorga una posició dominant respecte a Armènia en termes geopolítics, ha aprofitat la lluita ecologista com a excusa per ocupar il·legalment més territori, i asfixiar econòmicament la població armènia.
Notícies relacionadesEl president de l’Azerbaidjan, Ilham Aliyev, declarava fa uns mesos que aquesta cimera seria la "COP de la pau". Tanmateix, no explicava que durant l’any passat, el 2023, el seu govern va finançar activistes ecologistes perquè bloquegessin el pas de Nagorno Karabakh (un territori de població armènia controlat per Azerbaidjan) amb l’excusa de combatre una suposada desforestació massiva, que, com va constatar Global Forest Watch, mai va tenir lloc. Aquest bloqueig, que Amnistia Internacional va qualificar de "causa d’una escassetat crítica de subministraments bàsics i una crisi humanitària massiva", va ser, segons l’exfiscal general de la Cort Penal Internacional José Luis Moreno Ocampo, un acte de "genocidi", amb l’objectiu d’atemorir la població i forçar-ne la deportació.
Sota una neteja d’imatge en clau ecologista, l’Azerbaidjan va promoure una neteja ètnica, i ara aprofita la Cimera pel Canvi Climàtic per acabar de legitimar-se. Si cada COP es tanca amb el desànim dels activistes i la constatació que qui té el poder econòmic no només no està disposat a perdre’l sinó que entoma la lluita ecologista com una neteja d’imatge, enguany podem afirmar que no serà diferent. Malauradament, qui disposa de recursos com el gas natural sempre campa impunement.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»