Temor que el planeta pateixi la tornada de Trump
Els experts creuen que ara els EUA inclús podria augmentar les emissions

La victòria de Donald Trump en les eleccions dels Estats Units, el segon país més contaminant del globus, amenaça d’exposar el planeta a un augment encara més marcat de les emissions de gasos amb efecte hivernacle i, en conseqüència, a un escalfament global encara més extrem i una crisi climàtica desbocada. Segons apunten diverses anàlisis realitzades en els últims mesos per la plataforma Carbon Brief, especialitzada en polítiques climàtiques, l’arribada de Trump a la Casa Blanca podria generar fins a 4.000 milions de tones extres d’emissions als EUA per al 2030 (l’equivalent a les emissions anuals d’Europa i el Japó junts) i, d’aquesta manera, "acabaria amb qualsevol esperança global de mantenir l’escalfament global per sota de la línia vermella dels 1,5 °C".
Durant el seu primer mandat a la Casa Blanca, entre el 2017 i el 2021, el republicà va desmantellar centenars de regulacions ambientals, va retirar els EUA de l’Acord de París argumentant que les retallades d’emissions perjudicaven l’economia i competitivitat del país, va impulsar noves explotacions de combustibles fòssils com petroli i gas en terres protegides i, paral·lelament, va donar suport públicament a postulats negacionistes contra el canvi climàtic.
Notícies relacionadesEl 2021, amb l’arribada de Biden a la presidència, el demòcrata va tornar a sumar els EUA als pactes globals de reducció d’emissions, va impulsar plans per accelerar la transició cap a energies netes i va realitzar una de les aportacions més grans fins a la data a l’anomenat Fons Verd per al Clima, una iniciativa global per ajudar els països més vulnerables a fer front al caos climàtic.
¿Però què passarà amb la crisi climàtica ara que Trump agafarà per segona vegada les regnes de la Casa Blanca? Segons l’anàlisi de Carbon Brief, "és molt probable que els EUA tornin a incomplir per un ampli marge el seu compromís climàtic global". Per exemple, en aquests moments, tal com es constata en l’Acord de París, els EUA s’havien compromès a reduir gairebé a la meitat les seves emissions per al 2030. Però amb l’arribada de Trump, no només és possible que les reduccions es redueixin a menys del 30% de l’acordat sinó que, a més, fins i tot existeix la possibilitat que augmentin encara més si el republicà manté la seva promesa d’augmentar les extraccions de petroli, gas i carbó (el que ell mateix ha definit en diverses ocasions com "drill, baby, drill").
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols