Turquia vota en unes municipals que marcaran el futur d’Erdogan
Les enquestes nacionals reflecteixen un empat tècnic entre els islamistes i l’oposició, que agafa avantatge a Istanbul i Ankara

Seguidores de Tayyip Erdogan en un acto electoral previo a las elecciones /
Turquia es dirigeix aquest diumenge a les urnes per escollir, arreu del país, gairebé 15.000 càrrecs electes, entre alcaldes de ciutats i caps de districte, en uns comicis que, malgrat l’apatia general, es preveuen claus per al futur polític del president turc, Recep Tayyip Erdogan. El maig de l’any passat, Erdogan va guanyar les eleccions presidencials contra pronòstic, i va destrossar una oposició que es veia, per primera vegada en 20 anys, capaç de derrotar el totpoderós president turc. Des d’aleshores l’oposició s’ha hagut d’enfrontar a una infinitat de batalles internes, separacions doloroses, fugues de trànsfugues i dits culpabilitzadors.
Les eleccions locals d’aquest diumenge serviran per trencar o rubricar aquesta tendència: si el Partit de la Justícia i el Desenvolupament (AKP, per les sigles en turc), la formació islamista i conservadora d’Erdogan, aconsegueix guanyar a les grans ciutats del país, el president turc haurà eliminat gairebé totalment del mapa l’oposició turca. Si per contra, el Partit Republicà del Poble (CHP) aconsegueix mantenir-se –sobretot a Istanbul i Ankara, les dues grans ciutats–, l’oposició podrà continuar respirant fins als següents comicis, el 2027, en els quals en principi, segons ha anunciat ell mateix, Erdogan ja no es presentarà.
No és tasca fàcil per al CHP. El 2019, el llavors desconegut opositor Ekrem Imamoglu va guanyar l’alcaldia d’Istanbul per a sorpresa de tothom, fins i tot d’Erdogan. En aquests anys, Imamoglu s’ha convertit en una de les figures polítiques més importants arreu del país: els experts el consideren el favorit, de fet, per desbancar Erdogan en el poder. Ara Imamoglu es presenta de nou per a l’alcaldia de la metròpolis turca més gran.
Alcaldes islamistes
"Per desgràcia, el moviment que vam començar fa 30 anys de governança local a Istanbul s’ha parat els últims cinc anys. Fins i tot s’ha revertit", va dir Erdogan ahir a la mateixa ciutat on va començar la seva carrera política el 1994. Des d’aleshores i fins al 2019, la gran metròpolis turca només va tenir alcaldes islamistes del partit d’Erdogan.
Les enquestes marquen en les hores prèvies als comicis un empat tècnic arreu del país entre l’AKP i l’oposició, tot i que donen, per un marge molt estret, la victòria a l’opositor CHP a Istanbul i Ankara.
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- De la política, ¿se’n surt? (VII) Alberto Fernández Díaz: «Em va doldre que Quim Forn entrés a la presó»
- Castells Un nou protocol sanitari protegirà la diada castellera de Sant Fèlix de Vilafranca un any després del greu accident
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- Espanya buidada El concurs de llançament de pernil
- El sorteig europeu L’Arsenal i viatjar al Kazakhstan, les amenaces de la Champions
- EL FINAL DEL MERCAT L’impensat dilema de Fermín
- Apunt Lamine, dins i fora
- La vuelta Ayuso i els seus donen el cop a Figueres en la contrarellotge
- TENNIS Djokovic es refà i es classifica per a la tercera ronda de l’Open dels EUA