Festival de Primavera

El drac dels 9.000 milions de viatges

La Xina es prepara per a un rècord de desplaçaments interns dels migrants laborals que tornen a casa per celebrar l’any nou, el primer en raonable normalitat des de la pandèmia.

El drac dels 9.000 milions de viatges

Adrián Foncillas

1
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

Se’n va el conill i arriba el drac. Els xinesos celebren avui el seu primer canvi d’any en raonable normalitat des d’aquells rumors sobre una estranya pneumònia a Wuhan. Ningú recorda aquí el coronavirus en vigílies de les empanadilles de la sort i la resta del sopar pantagruèlic, els focs artificials per foragitar els mals esperits i la rància gala televisiva.

L’any nou inicia el Festival de Primavera a la Xina, que constitueix el massís central d’aquest període de 40 dies o chunyun. És una mena de Nadal a bona part d’Àsia pels retrobaments familiars, el menyspreu per la bàscula i les tradicions seculars que el desenvolupisme no ha erosionat. El país viu aquests dies la migració anual més gran del planeta. És una etiqueta ja gastada després de quatre dècades. El fenomen va néixer en l’obertura econòmica amb el rol de fàbrica global, que exigia un transvasament de mà d’obra des de les rurals províncies interiors a les pròsperes urbs de la costa oriental. La Xina compta amb gairebé 300 milions de mingong o migrants laborals que aquests dies s’afanen a tornar a casa per reunir-se, probablement per única vegada a l’any, amb la seva família.

Per l’any nou es torna a casa, sí o sí, d’una manera o una altra. I en aquest exercici es registrarà el més gran nombre de desplaçaments. Els 9.000 milions actuals superen els previs a la pandèmia i tripliquen els de l’any passat. La Xina acabava llavors de jubilar la seva política de covid zero i, rebentats els dics, el virus es va estendre sense brides en una població verge. La prudència, que no les restriccions, va rebaixar l’operació sortida.

Notícies relacionades

Escassa oferta de bitllets

Ni tan sols una estructura de transports tan admirable com la xinesa pot lidiar amb aquest èxode sense problemes. La informatització de la compra de bitllets el 2010 va acabar amb les aglomeracions a les estacions de tren, les esperes trasbalsadores i les revendes. Però molts lamenten ara els escassos bitllets per a la demanda malgrat els trajectes addicionals. Tampoc és estrany que els temporals atemptin contra l’operació. Ha passat també aquest any, abundant en fenòmens meteorològics extrems. La neu ha cancel·lat centenars de trens i vols, i ha alentit la circulació a les carreteres.