Els iemenites ataquen al mar Roig amb versions de míssils xinesos i iranians

Les grans empreses de transport de mercaderies paralitzen les seves rutes per l’estret controlat pels houthis i apugen el gas i el petroli

Els iemenites ataquen al mar Roig amb versions de míssils xinesos i iranians

MARIO SAAVEDRA

3
Es llegeix en minuts
Mario Saavedra

Els rebels iemenites han aconseguit trastocar el comerç marítim que travessa el mar Roig amb el continu llançament de míssils i drons navals contra els barcos que el travessen.

Les quatre principals navilieres del món i la petrolera BP han vetat temporalment el pas dels seus vaixells per aquest corredor marítim que uneix Àsia i Europa a través del canal de Suez. Estan sent atacats de manera sistemàtica pels houthis (milícia xiïta avalada per l’Iran) a l’estret de Bab al-Mandeb. La ruta ja no és segura, i el petroli i el gas comencen l’escalada de preus fins a màxims mensuals. Les tarifes del noli marítim han pujat ja entre un 30% i un 40%.

És la represàlia dels rebels iemenites als bombardejos israelians contra Gaza, que han causat ja prop de 20.000 morts, majoritàriament dones i nens.

¿Com ha aconseguit aquest grup del Iemen, el país més pobre del Pròxim Orient, posar en perill el comerç internacional? "Els houthis van heretar armament de l’Exèrcit sirià i han rebut armament iranià. I els enginyers locals han fet arranjaments amb el que tenien a mà", explica Jesús Manuel Pérez Triana, analista de seguretat i defensa. "És una mica com si tanquessin l’equip A en una ferreteria", fa broma.

En concret, l’Exèrcit dels rebels iemenites té míssils antivaixell ASEF (versions dels iranians Fateh 313), amb 400 quilòmetres d’abast, i altres anomenats Tankeel (versions dels Zohair iranians), que arriben fins a 500 quilòmetres. Amb ells els houthis poden assolir els barcos al mar Roig, així com parts del golf d’Aden escriu a X l’expert en defensa Fabian Hinz.

Arsenal de coets guiats

"Amb l’ajuda iraniana, els houthis han aconseguit construir un arsenal de coets guiats de precisió, míssils balístics, míssils de creuer d’atac terrestre i capacitats antivaixell en un període de temps notablement curt", assegura Hinz.

"El míssil fonamental que fan servir els houthis és el C 802, possiblement una variant iraniana coneguda com el Noor. Són armes que, amb les modificacions necessàries, es poden utilitzar per atacar vaixells", explica Yago Rodríguez, doctorand en innovació militar d’insurgències.

"El C 802 per si mateix pertany a la segona generació de míssils antivaixell desenvolupats a la Xina. Té un cap explosiu de la meitat de mida: passem de mitja tona d’explosius a fins a 300 quilos d’explosius. No són gaire difícils d’interceptar, però si te’ls envien en grup, tens un gran problema".

El cap explosiu utilitza els anomenats "projectils autoformats", que són el punt intermedi entre una càrrega buida i un alt explosiu que funciona amb metralla. Amb ell ja van aconseguir el 2016 destruir el vaixell HSV-2 Swift al mar Roig.

A l’arsenal de míssils modificats s’afegeixen drons. Un d’ells va arribar a eludir les defenses antiaèries israelianes i va esclatar a la ciutat d’Elat. Ahir, els rebels iemenites van atacar dos barcos comercials més amb drons navals: l’MSC Clara, de bandera panamenya, i el noruec Swan Atlantic. No hi va haver ferits, però els barcos van ser impactats, segons les navilieres. La noruega Iventro Chemical Tankers va comunicar una agressió contra un dels seus vaixells cisterna.

Notícies relacionades

Aquests s’afegeixen a desenes d’atacs i segrestos de vaixells de càrrega en les últimes setmanes. Les principals companyies estan buscant rutes alternatives, principalment a través del cap de Bona Esperança, al sud de l’Àfrica, un trajecte que pot sumar 10 dies de viatge cap a Europa des del Golf, i encara més des dels ports asiàtics, informa Efe.

La principal firma mundial de transport de mercaderies per capacitat de càrrega, Mediterranean Shipping Company (MSC), ha suspès aquesta ruta, una mesura que van replicar ahir la petrolera BP i les navilieres xineses COSCO, OOCL i Evergreen Marine. Pel mar Roig passa entorn del 12% del subministrament de cru mundial i el 8% del gas natural liquat transportat per via marítima.