Assemblea General de l’ONU
Guterres demana un pla global de rescat per als objectius de desenvolupament sostenible

Les metàfores útils del futbol han arribat també a les Nacions Unides, i ho han fet per remarcar la necessitat imperiosa d’una remuntada si es volen assolir els objectius de desenvolupament sostenible. Perquè en la meitat d’aquest ‘partit’, que es va iniciar el 2015 amb l’establiment de 17 metes per al 2030, incloent-hi l’erradicació de la pobresa i la gana o l’accés a l’educació, es constata que molts dels objectius han descarrilat.
«Només el 15% dels objectius estan en camí d’aconseguir-se i molts retrocedeixen», i és necessari «un pla de rescat global», segons ha denunciat aquest dilluns el secretari general de l’ONU, António Guterres, en el seu discurs d’obertura d’una cimera de dos dies dedicada a l’Agenda 2030 en el marc del debat de l’Assemblea General.
Aquesta reunió s’ha iniciat amb l’adopció d’una declaració política per renovar el compromís global amb els 169 objectius específics marcats als 17 genèrics. I Guterres ha destacat com un dels punts principals d’aquesta declaració el compromís per ajudar en l’accés al finançament dels països en desenvolupament, el suport a una reforma de l’arquitectura financera internacional que ha qualificat de «desfasada, disfuncional i injusta», i el suport a un pla d’estímul de 500.000 milions de dòlars a l’any.
Gana i pobresa extrema
Notícies relacionadesAmb previsions que per al 2030 uns 575 milions de persones continuaran vivint en pobresa extrema si es mantenen les tendències actuals, i 600 milions s’enfrontaran a gana extrema, Guterres ha urgit en el seu discurs a prendre accions contra la gana, una xacra que ha qualificat com «una escandalosa taca en la humanitat i una èpica violació dels drets humans». Així mateix, ha demanat una transició a energies renovables que, com ha recordat, «no està passant prou ràpid».
El lusità ha demanat, a més, que s’ampliï l’accés a beneficis i oportunitats de la digitalització, que es reforci l’accés a educació de qualitat i a la feina i proteccions socials. Ha instat a «posar fi a la guerra contra la natura», establint com a imperatiu «acabar amb la triple crisi planetària de canvi climàtic, contaminació i pèrdua de la biodiversitat». I ha assegurat que els avenços en aquests sis terrenys són necessaris per assegurar la igualtat de gènere, que segons el ritme actual tardaria a assolir-se 286 anys.
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Salmonel·losi, la intoxicació estrella de l’estiu: riscos, símptomes i consells pràctics per evitar la infecció
- Les finances del club Radiografia de l'economia del Barça: "Hem passat de l'UCI a planta"
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Segons l’Institut Carles III Espanya registra 265 morts prematures atribuïbles a la calor de l’última setmana, 43 a Catalunya
- Corrupció al PSOE Els socis de Sánchez planten Feijóo i rebutgen negociar una moció de censura