Malestar social
Qui era Nahel M., el jove mort en mans de la policia que ha incendiat França
França viu commocionada des de dimarts, quan un agent de policia va matar d’un tret a boca de canóNahel M., un jove de 17 anys, dins el seu cotxe durant un control policial a Nanterre, una ciutat ubicada al nord-oest de la regió de París. Des d’aleshores el país s’ha sumit en una onada d’indignació que s’ha traduït en disturbis als carrers de les principals ciutats franceses que amenacen de derivar en una nova crisi social.
Nahel, que serà enterrat aquest dissabte, és recordat pels seus pròxims com un «noi tranquil» que de vegades «anava al límit» però que no era gaire diferent de tants altres joves de la perifèria. «Nahel era un noi tranquil. Va cometre infraccions, sí, però ¿en quin món això és una excusa per matar-lo? Ja sabem com són els joves de 17 anys», explica a l’AFP la Saliha, una habitant de Nanterre de 65 anys.
El jove s’ha erigit en un símbol. «El Nahel és fill de tots nosaltres», van afirmar dijous participants en una marxa d’homenatge que va acabar amb violents enfrontaments amb les forces de seguretat.
Criat per la seva mare, Mournia, a Nanterre, era un gran aficionat al rap i les motos. «Per a mi ho era tot [...]. Era el meu millor amic», va afirmar aquesta dona devastada, que va rebutjar culpar el conjunt del cos policial per la mort del seu fill. El Nahel també estava molt unit a la seva àvia materna.
«Un noi de barri»
Segons va explicar l’advocat de la família, el jove treballava com a repartidor. Havia iniciat un «programa d’inserció» amb l’associació Ovale Citoyen, que utilitza l’esport per acompanyar els joves, i s’havia associat al club de rugbi de Nanterre.
No tenia antecedents judicials, però havia tingut algun xoc amb la policia per fets similars al que li va acabar causant la mort, segons el fiscal de Nanterre. Per aquest motiu havia de comparèixer al setembre davant un tribunal de menors.
«Per a mi el Nahel era el típic exemple d’un noi de barri que havia deixat els estudis, que de vegades anava al límit però no era un lladre, i que tenia voluntat de sortir endavant», va descriure Jeff Puech, el president d’Ovale Citoyen, al diari ‘Sud-Ouest’.
Notícies relacionades«S’havia de construir un nou futur», va assegurar l’associació a Twitter.
Fa un mes, el Nahel va complir el somni de molts joves. Va aparèixer com a figurant en un videoclip gravat a la seva ciutat per una estrella del rap francès. Al vídeo se’l veu fent el gest característic de Jul, el cantant, que a les seves xarxes socials va compartir una crida a ajudar financerament la família del Nahel, el «germà petit».
#nahel dans le clip « Ragnar de @jul ! #emeutes #Marseille #JusticePourNael pic.twitter.com/TcGNPC9W23
— Diengista (@BastienOlympien) 29 de junio de 2023
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- "Volíem aprofitar les onades"
- Un poble de Lleó ven més butlletes del Gordo de les que va comprar
- Dues falsedats flagrants
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Estil de vida El secret de la longevitat de Lewandowski per seguir a l’elit amb 37 anys: «No és el que faig ara, sinó el que he fet els últims 10 anys»
- Nous hàbits de criança Anar al col·le amb bolquers, pijama o talons de ‘Frozen’: la falta de límits familiars tensa la gestió de l’aula a infantil
- Nous hàbits de criança Mireia Miralpeix, mestra d’Infantil: «Els nens agraeixen els límits, no poden carregar amb el pes de decidir quan es treuen el bolquer»
- Conseqüències del temporal Un edifici de Santa Coloma de Gramenet, desallotjat d’emergència dissabte per les pluges
- Obituari Adeu a Brigitte Bardot, mite eròtic del cine francès dels 60 i reina de la ‘chanson’
