Reunió a Moscou
Putin es compromet davant Xi a reprendre les negociacions de pau amb Ucraïna com abans millor
El president rus va expressar durant les negociacions informals el seu agraïment al seu homòleg xinès pel seu pla de pau
Tant Kíiv com Occident insten el líder xinès a utilitzar la seva influència sobre el Kremlin per aturar les hostilitats
Els presidents de Rússia, Vladímir Putin, i la Xina, Xi Jinping, van començar aquest dimarts les seves negociacions formals al Kremlin en el marc de la segona jornada de la visita d’Estat del líder del gegant asiàtic a aquest país.
La reunió, que va tenir lloc després que els dos líders abordessin dilluns el pla de pau xinès per a Ucraïna, va començar amb 20 minuts de retard a la Sala de Sant Jordi del Kremlin, on van sonar els himnes nacionals de la Xina i Rússia. Durant les converses informals sobre el conflicte ucraïnès, el màxim dirigent rus s’ha compromès a reprendre les converses de pau com abans millor, segons ha informat l’agència oficial de notícies xinesa Xinhua.
El Kremlin va avançar que els mandataris tenen planejat subscriure una desena de documents, entre els quals dues declaracions sobre el reforçament de la cooperació estratègica i els plans d’interacció econòmica fins al 2030.
El portaveu presidencial, Dmitri Peskov, va precisar que en la compareixença davant els mitjans de comunicació al final de les negociacions els dos líders faran una declaració, però els periodistes no podran fer preguntes.
Aquest dimarts, Putin i Xi es van asseure cara a cara en una llarga taula acompanyats pels ministres d’Exteriors i Defensa dels dos països, entre altres membres dels seus respectius governs.
A la televisió es podia veure també el subcap del Consell de Seguretat de Rússia, Dmitri Medvédev, cap del partit del Kremlin; la presidenta del Banc Central, Elvira Nabiúl·lina, i el director del Servei Federal per a la Cooperació Tecnicomilitar, Dmitri Shugàev.
Les converses informals que van mantenir dilluns els líders rus i xinès es van prolongar quatre hores i mitja i van estar centrades en el conflicte ucraïnès.
«Alleujar les tensions»
Segons la cancelleria xinesa, Xi li va transmetre al seu homòleg rus que «la majoria dels països recolzen que s’alleugin les tensions» respecte al «conflicte» a Ucraïna.
Va emfatitzar que «hi ha veus racionals i pacífiques constantment en augment. La majoria dels països recolzen un alleujament de les tensions», va recalcar el cap d’Estat xinès. «Volen que es promogui la pau i les converses, i s’oposen que s’afegeixi més llenya al foc», va afegir.
Putin va expressar el seu agraïment a Xi pel seu pla de pau, mentre que tant Kíiv com Occident van instar el líder xinès a utilitzar la seva influència sobre el Kremlin per aturar les hostilitats.
Notícies relacionadesQuant a la iniciativa xinesa, Kíiv va advertir que, abans d’aplicar-la, Rússia ha de retirar les seves tropes de territori ucraïnès, en al·lusió al fet que el pla de Pequín no al·ludeix a la integritat territorial ni a l’annexió il·legal de quatre regions ucraïneses. El president ucraïnès, Volodímir Zelenski, espera conversar amb Xi per videoconferència una vegada acabi el seu viatge al gegant del nord.
Putin, que va estimar en unes 40 les ocasions en què s’ha reunit amb la seva contrapart xinesa, va assegurar que la jornada de dimarts estaria dedicada a la cooperació econòmica i a projectes conjunts. El líder rus va avançar que els intercanvis comercials superaran aquest any l’històric llistó dels 200.000 milions de dòlars, en gran manera a causa de l’increment dels subministraments de gas enmig del boicot europeu per la campanya militar a Ucraïna.
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Tall de llum Una avaria deixa 1.200 abonats sense electricitat durant tota la nit a Barcelona
- Dos morts en un incendi agrícola a la Segarra
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Sèries 'Desaparegut', el fenomen que ha arribat al número 1 de Netflix: "Mai m’hauria imaginat que l’èuscar m’obriria camí com a actor"
- La UE debatrà de nou l’oficialitat del català el 18 de juliol
- Joan Carles I es reivindica amb unes memòries després de cinc anys d’‘autoexili’
- La consellera de Salut, en contra d’ampliar el Prat
- Els convocants afirmen que tres de cada quatre jutges i fiscals secunden l’aturada