Situació oposada a la de Barcelona

Un canvi d’aliances transforma la guerra entre taxis i VTC a Nova York

Els conductors d’aquests serveis enfrontats fan ara front comú contra les plataformes digitals a la metròpoli nord-americana

  • Cinc guerres del taxi diferents: així és el conflicte a París, Londres, Brussel·les, Roma i Buenos Aires

  • Les llicències de taxi a Barcelona s’estabilitzen com a assegurança de jubilació: 120.000 euros per permís

  • EDITORIAL: Taxis, VTC i competència

Un canvi d’aliances transforma la guerra entre taxis i VTC a Nova York

AFP

3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

El conflicte entre taxistes i plataformes internacionals de VTC com Uber ha viscut una agitada història a Nova York (EUA). La guerra oberta de fa una dècada ha evolucionat cap a un front comú de conductors, amb la pandèmia com a punt d’inflexió. Un canvi d’aliances que ha generat un tauler de joc totalment diferent. I oposat a la situació que viu Barcelona.

Quan els VTC van començar a arribar el 2011 a Nova York, avui el mercat més gran d’Uber als Estats Units, van donar un cop brutal als serveis de taxis. Incloent-hi els grocs, que són una de les icones de l’urbs. En la dècada següent, nombrosos conductors van passar a treballar per a la creixent flota de plataformes com Uber i Lift i els usuaris van aprofitar els avantatjosos preus que inicialment oferien les aplicacions.

Mentrestant, els amos i conductors de taxis grocs veien caure el negoci tradicional, per més que els seus vehicles tinguin l’avantatge respecte als VTC de poder parar-se en qualsevol moment pel carrer a recollir passatge. El valor de les seves llicències estava en caiguda lliure: els medallons que acrediten la titularitat havien quintuplicat el seu cost entre el 2002 i el 2014 fins a superar el milió de dòlars, però el 2018 es van devaluar de cop fins a uns 200.000 dòlars. L’endeutament dels taxistes es va disparar.

Aquell 2018 vuit suïcidis d’amos i conductors de taxis van fer saltar públicament les alarmes i van posar els polítics a buscar legislació per mirar de frenar la crisi. Així, Nova York es va convertir en la primera ciutat que va imposar un límit en el nombre de llicències VTC. Aquell any també les autoritats van imposar un salari mínim per als conductors de VTC, que s’ha apujat tres vegades des del 2020. No obstant, l’últim augment va ser desafiat per Uber en els tribunals i de moment ha sigut paralitzat.

Canvi de tendència

La pandèmia va colpejar també un sector on, després d’anys de tensió, s’ha fet palpable l’acostament entre els conductors dels dos serveis de transport. Els seus interessos comuns davant les autoritats o davant els gegants de Silicon Valley els representa l’Aliança de Treballadors del Taxi, un sindicat amb 25.000 membres.

En la seva lluita pels drets dels taxistes s’han aconseguit victòries: a finals de setembre, per exemple, l’alcalde Eric Adams, el senador Chuck Schumer i la congressista Alexandria Ocasio-Cortez van anunciar un acord perquè el més gran prestamista per a llicències de taxi condonés 225 milions de dòlars de deute. A més d’un programa per ajudar 3.000 amos de medallons a reduir per sota dels 200.000 dòlars el seu deute.

Avui la pressió s’eleva amb campanyes, protestes i vagues. Per exemple, una aturada de VTC a l’aeroport de La Guardia aquest cap de setmana, el tercer des del bloqueig de l’augment salarial per als conductors d’‘app’. I és que aquests treballadors actualment guanyen menys en carreres i propines que els taxistes, i veuen com les empreses tecnològiques es queden un percentatge cada vegada més elevat dels beneficis.

Les xifres

Notícies relacionades

En el dia d’avui a Nova York hi ha uns set cotxes de VTC per cada taxi. Segons dades de juliol, de mitjana cada dia circulen per les vies de la ciutat 5.700 taxis, davant 46.800 VTC. I des de l’any passat els taxis grocs, que s’havien afegit al món digital amb dues aplicacions, apareixen també a la d’Uber.

Tot i que els preus no són unitaris, cada vegada s’acosten més. A finals de l’any passat es va aprovar la primera pujada de tarifes del taxi en una dècada i el cost mitjà per a l’usuari ha pujat un 23%. A Uber i Lyft també es va aprovar una pujada de 7% per minut i 24% per milla (1,6 quilòmetres). I un dia d’aquesta setmana a la tarda el cost d’un trajecte a Manhattan buscat a l’‘app’ d’Uber era idèntic per a un dels seus cotxes que per a un taxi groc.

Temes:

VTC Taxis