Cop d’Estat
Almenys 1.500 morts després d’un any de govern militar a Birmània
La repressió de la junta castrense ha delmat la població sense impedir que es mostri l’oposició oberta al cop

Almenys 1.503 persones han mort a Birmània arran de la brutal repressió de les autoritats birmanes després del cop d’Estat militar del qual aquest dimarts es compleix un any, segons les dades d’una oenagé birmana. L’alçament, de l’1 de febrer del 2021, ha sumit el país en una profunda crisi política, social i econòmica, i ha obert una espiral de violència amb noves milícies civils que han exacerbat la guerra de guerrilles que viu el país des de fa dècades.
L’Associació per a l’Assistència de Presos Polítics (AAPP) a Birmània, que mira de verificar les defuncions i detinguts al país, va informar a última hora de dilluns de quatre nous morts, entre els quals, dos menors, a l’oriental estat de Kayah. Segons l’oenagé, aquestes últimes víctimes mortals, amb signes de tortura, van ser trobades després d’una sèrie de batudes fetes pels militars en algunes poblacions de la regió. Amb aquests quatre morts se sobrepassa la barrera dels 1.500 morts des de l’aldarull, tot i que AAPP adverteix en el seu comunicat que «el nombre real de morts és probablement molt més alt». AAPP també comptabilitza 11.838 detinguts des del cop, 8.835 dels quals encara es mantenen arrestats i 661 han sigut sentenciats a penes de presó per un tribunal, entre els quals, l’enderrocada líder Aung San Suu Kyi.
La justícia birmana a més ha condemnat a la pena capital 45 persones, inclosos dos menors, tot i que encara cap ha sigut ajusticiat. L’Exèrcit justifica el cop per un presumpte frau massiu durant les eleccions generals de novembre del 2020, el resultat de les quals ha sigut anul·lat i en què el partit de Suu Kyi va arrasar, com ja va fer el 2015, amb l’aval d’observadors internacionals.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán