Vagues a Portugal
Els sanitaris portuguesos es planten després de la pandèmia
El Govern lusità s’enfronta a les vagues de metges i infermers en plena negociació pels pressupostos
Prop d’un centenar de professionals han presentat la seva dimissió per denunciar la falta de personal i de material mèdic

Els sanitaris portuguesos han dit prou. Després de més d’un any i mig de pandèmia, en el qual els serveis de salut han anat al límit, han decidit plantar-se i desafiar el Govern lusità, que es troba en plena negociació pels pressupostos amb els partits d’esquerres. Uns comptes que de moment no satisfan els seus antics socis parlamentaris i que els professionals de la salut consideren insuficients. La falta de recursos humans, encoratjada pels baixos salaris i l’escassetat de mitjans, han posat en peu de guerra els sanitaris, que ja han anunciat vagues per al novembre vinent.
Els principals representants sindicals denuncien l’envelliment de les plantilles, associat a la fuga de joves professionals a l’estranger o al sector privat. «Necessitem una actualització salarial. Des de l’última modificació, els metges han perdut un 31% del seu poder de compra, entre inflació i impostos. Això és molt poc atraient per als joves», assegura el president del Sindicat Independent de Metges, Jorge Roque. L’últim informe publicat per l’OCDE abans de la pandèmia col·loca Portugal com un dels pocs països on hi ha hagut una reducció de salaris en els últims anys.
La recerca d’ocupació fora del país també s’ha produït entre els infermers. El nombre de sol·licituds per emigrar a l’estranger va arribar al màxim el 2019, amb un augment del 60% respecte a l’any anterior, segons l’Orde d’Infermers. La seva presidenta, Ana Rita Cavaco, assegura que aquesta fuga es deu a l’absència de concursos per accedir a la plaça d’especialista, als baixos salaris i a la ràtio d’infermers per cada 1.000 habitants, que se situa per sota de la mitjana de l’OCDE. «Els sindicats han entès que és el moment de convocar la vaga, ara que hi ha un alleujament de les restriccions. I han fet molt bé», assenyala Cavaco.
Dimissions en bloc
El descontentament del sector sanitari s’ha evidenciat en les últimes setmanes amb la dimissió en bloc de gairebé un centenar de professionals de diversos hospitals del país. La protesta més significativa s’ha produït a l’hospital de Setúbal, amb la sol·licitud de baixa de 88 metges, entre ells el director clínic, Nuno Fachada. «Hi ha molts dies que no es pot donar servei a urgències i en altres àrees com ara oncologia i oftalmologia», explica Fachada, que assenyala directament el Govern com a responsable de la falta de personal. «Hem intentat adaptar els recursos al màxim, però l’administració de l’hospital està molt limitada quant al poder de contractació i d’intervenció», lamenta.
El Ministeri de Salut ha anunciat noves contractacions per suplir les carències del centre, en un intent d’apaivagar els ànims que, no obstant, no satisfà els sanitaris. L’Executiu afirma que els reforços del Sistema Nacional de Salut (SNS) s’han de fer de manera sostinguda per garantir-ne la seva viabilitat, una cosa que els sindicats consideren una excusa. «Els pressupostos d’aquest any inclouen partides a empreses fallides com l’aerolínia TAP, que absorbeix centenars de milions d’euros de les arques públiques», critica la presidenta de l’Orde d’Infermers.
Treballadors fixos
Notícies relacionadesUna altra iniciativa del Govern ha sigut l’aprovació aquesta setmana d’un nou estatut del Sistema Nacional de Salut, que inclou mesures per augmentar el nombre de treballadors amb dedicació plena al servei públic i que fins ara també desenvolupaven activitats en el sector privat. Queda per saber quins incentius es fixaran en termes de salari i d’horaris per convèncer els treballadors, ja que en la majoria dels casos l’adhesió no és obligatòria.
Amb aquestes mesures, l’Executiu d’António Costa mira de convèncer els partits d’esquerres perquè aprovin els comptes de l’any vinent i evitin així una crisi política al país, que portaria a una convocatòria anticipada d’eleccions. Per ara, ni el Bloc d’Esquerra (BE) ni el Partit Comunista Portuguès (PCP) han mostrat la seva intenció d’aprovar els pressupostos, i la pressió del sector sanitari obligarà previsiblement el Govern a fer noves concessions.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Bizum Bizum canvia les regles: a partir d'ara aquests enviaments estaran prohibits
- Lleig comiat d’Ancelotti que esquitxa Florentino i el vestidor
- Tribunals Els Mossos que van ajudar a escapar Puigdemont van aparcar el cotxe de la fuga el dia anterior a Arc de Triomf
- NOU MODEL DE CIUTAT El Trambesòs, tallat més de mig any per la reurbanització de la Gran Via
- Informe d’Acció Catalunya és la segona regió del món que més inversió tecnològica atrau per al sector de la salut
- ENERGIA CNMC amenaça amb multes de 60 milions i indemnitzacions multimilionàries si troba infraccions greus en l’apagada
- Entrevista Antonio Orozco: «Ningú em pot fer més mal que jo mateix, és impossible»
- Va visitar Salamanca, Valladolid, Lleó i Galícia L’estiu del Papa per Espanya a bord d’una furgoneta: així va recórrer Prevost Espanya amb una tenda de campanya
- Enxampen a la C-55 un home de 73 anys que conduïa drogat, sense carnet i amb haixix al cotxe
- «Per decència» Veto al ‘naked dress’ a Cannes: ¿per què el festival prohibeix a les estrelles trepitjar la catifa vermella mig despullades?