La policia noruega dubta que l’autor de l’atac amb arc sigui musulmà convers
Fa dos dies que Bråthen, contra qui un jutjat va dictar ahir presó preventiva de quatre setmanes, està ingressat en un centre psiquiàtric

La Policia noruega ha expressat aquest dissabte els seus dubtes que l’autor de l’atac amb arc i fletxes en el qual van morir cinc persones dimecres a Kongsberg (sud-oest), ara sota custòdia dels serveis sanitaris, sigui en realitat un musulmà convers.
«Ell mateix ha dit que es va convertir a l’islam. És una hipòtesi, però també ho és que no es convertís. De moment, la investigació apunta que, potser, no ho va fer de manera seriosa», va dir en roda de premsa l’inspector Per Thomas Omholt.
Omholt va ressaltar que Espen Andersen Bråthen, de 37 anys i que va estar sota el radar dels serveis d’intel·ligència (PST), «no observava les tradicions comunes d’aquesta cultura i religió», per la qual cosa la teoria de la conversió a l’islam s’ha «debilitat». La Policia noruega havia apuntat ahir com a motiu més probable de l’atac la malaltia mental de l’agressor, malgrat que el PST va dir inicialment que tot indicava que era un atemptat terrorista.
Fa dos dies que Bråthen, contra qui un jutjat va dictar ahir presó preventiva de quatre setmanes, està ingressat en un centre psiquiàtric i no ha sigut interrogat des d’aleshores pel seu estat mental. Les autoritats van ser avisades dimecres a la tarda que un home disparava fletxes al centre de Kongsberg. Cinc minuts després dos agents el van trobar, però va fugir després de disparar-los. En la mitja hora següent fins a la seva detenció va matar quatre dones i un home, la identitat dels quals ha sigut difosa aquest dissabte, i va ferir tres persones més, ja donades d’alta. La Policia està segura que va actuar sol i que va elegir les víctimes a l’atzar mentre recorria el centre, utilitzant l’arc (i dues armes més no especificades) en llocs públics i cases.
Crítiques a l’actuació policial
El cap de contraterrorisme del PST, Arne Christian Haugstøyl, va admetre aquest divendres que van ser avisats per primera vegada del perill de radicalització de Bråthen el 2015 i que el 2018, per un vídeo seu a internet en la qual llançava amenaces vagues i deia ser musulmà, la policia el va contactar.
Notícies relacionades«No el vam considerar islamista radical, però vam veure que tenia problemes psíquics greus, vam informar els serveis sanitaris a principis de gener d’aquell any», va dir Haugstøyl a la televisió pública NRK.
Les autoritats noruegues han anunciat una investigació sobre a quin seguiment va ser sotmès Bråthen pels serveis sanitaris, mentre la Direcció General de Policia avaluarà l’actuació en l’atac i l’intercanvi d’informació entre policia i PST.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Trobada Bétera s’alia amb Badalona per plantar cara a l’ocupació
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE