Comicis a Rússia
Els russos elegeixen els seus diputats en unes qüestionades eleccions legislatives
L’oposició acusa Google i Apple de «cedir al xantatge del Kremlin» per retirar de les seves botigues ‘online’ l’aplicació ‘Vot Intel·ligent’

En un ambient de sospita i irregularitats similar al de les últimes cites electorals celebrades a Rússia, milions de russos han sigut convocats aquest cap de setmana a les urnes per elegir els 450 diputats de què es compon la Duma Estatal, la Cambra baixa del Parlament. Donat per inevitable el triomf del partit governamental Rússia Unida, la gran incògnita d’aquestes eleccions rau a comprovar fins a quin punt la campanya Vot Intel·ligent, impulsada des del seu tancament per l’opositor Aleksei Navalni, és capaç de minvar l’àmplia majoria oficialista a la Cambra.
En declaracions a EL PERIÓDICO, Grigori Melkonyants, copresident de Golos, la principal organització independent d’observació electoral, considera que aquests comicis es desenvolupen en «condicions molt difícils». «Calculem que nou milions de ciutadans, molts d’ells polítics o activistes pròxims a l’oposició, s’han vist privats del dret al vot a causa de la fabricació de casos criminals o administratius contra ells», destaca. L’organització també ha constatat que molts empleats d’empreses vinculades al pressupost estatal «han sigut obligats a acudir a votar divendres, dia laboral» i primer dia d’obertura dels col·legis. Respecte a les votacions, aquest expert s’alarma davant l’eventualitat que «per primera vegada des del 2012» no funcionin les càmeres de circuit tancat als col·legis, i alerta de la possibilitat de manipulació durant les llargues hores en què les urnes estaran «sense vigilància» en les votacions, que es prolonguen fins diumenge.
Polèmica a les xarxes
Els gegants d’internet Google i Apple han sigut els grans protagonistes de la jornada, després que accedissin a les pressions de les autoritats russes i retiressin de les seves botigues ‘online’ l’aplicació Vot Intel·ligent. Immediatament després, Telegram feia el mateix amb un programa informàtic de repetició vinculat a la campanya. Des de l’exterior, Leónid Volkov, líder de l’il·legalitzat Fons Anticorrupció (FBK), ha acusat les dues empreses de «cedir al xantatge del Kremlin».
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»