Tribunals
Sarkozy seu de nou a la banqueta acusat de finançament il·legal de campanya
L’expresident francès està acusat d’irregularitats durant la carrera durant els comicis del 2012
Gràcies a un sistema de factures falses, l’exmandatari hauria gastat 42,8 milions d’euros, davant els 22,5 milions autoritzats per la llei

Les aventures judicials de Nicolas Sarkozy continuen. A partir d’aquest dijous, qui va ser cap d’Estat francès entre el 2007 i el 2012 haurà de comparèixer davant del Tribunal Judicial de París acusat de finançar il·legalment la seva frustrada campanya presidencial del 2012, un delicte la sanció del qual pot ascendir a un any de presó i 3.750 euros de multa. Valent-se d’un sistema de factures falses, l’expresident francès hauria doblat el límit de la despesa imposada per la llei: Sarkozy va gastar 42,8 milions d’euros, davant els 22,5 milions autoritzats.
Per ocultar aquest significatiu desfasament, l’exmandatari i el seu equip haurien creat un sistema de doble facturació valent-se de Bygmailion i la seva filial Event & Cie, l’empresa encarregada d’organitzar els mítings i trobades de campanya. L’esmentada societat hauria acceptat subestimar l’import de les seves factures i les quantitats pendents de pagament haurien sigut abonades directament per la formació conservadora Unió per un Moviment Popular (UMP) –rebatejada com Els Republicans (LR)– gràcies a rebuts falsos, esdeveniments ficticis i preus inflats.
«Espectaculars i costosos mítings»
«Espectaculars i costosos mítings»Juntament amb Sarkozy, 13 imputats, alts càrrecs del seu partit, membres de l’equip de campanya i directius de l’empresa Bygmalion, comparteixen el banc dels acusats. ¿Qui va decidir posar en marxa aquest sistema de finançament il·legal? ¿Qui estava al corrent del muntatge? ¿Va participar l’expresident en la seva creació? Són algunes de les qüestions que el tribunal haurà d’aclarir al llarg de les pròximes setmanes.
La fiscalia mirarà de demostrar que Sarkozy, que nega haver estat al corrent de les factures falses, no podia ignorar la manipulació dels comptes de la seva campanya. «Van ser el candidat i el seu equip més pròxim els que van optar per centrar la campanya en espectaculars i costosos mítings i per confiar l’organització a agències especialitzades [com Bygmalion]», escriu el jutge d’instrucció, Serge Tournaire, en el seu informe de remissió.
«Es va beneficiar dels fraus»
Notícies relacionades«Es va beneficiar dels fraus»El ministeri públic reconeix que «la investigació no [ha pogut establir] que Nicolas Sarkozy hagués ordenat [la malversació], ni que hi hagués participat , ni tan sols que n’hagués sigut informat». No obstant, per al magistrat, «no hi ha dubte que [el candidat] es va beneficiar dels fraus revelats per la investigació».
A mitjans de març, dues setmanes després de la condemna de Sarkozy a tres anys de presó, dos amb suspensió de pena, per corrupció i tràfic d’influències en l’‘affaire’ Bismuth, aquest nou judici va ser ajornat a petició d’un dels acusats l’advocat dels quals va contraure el coronavirus. Reiniciat aquest dijous, s’espera que el procés s’estengui fins al pròxim 22 de juny.
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%
- MÚSICA AMB MISSATGE POSITIU El 'revival' dels balcons del clàssic del Dúo Dinámico 'Resistiré'
- Obituari Mor Manuel de la Calva, membre del Dúo Dinámico, als 88 anys
- La Vuelta a Espanya arriba a Catalunya: així és el recorregut de les seves tres etapes transcendentals
- Cost de la vida Tornar a omplir el rebost després de les vacances d’estiu sortirà aquest any un 2,7% més car
- Reunió el 2 de setembre Illa cita Renfe i Adif per reclamar actuacions «urgents i estructurals» que millorin el servei de Rodalies