Passos cap a la igualtat

Rússia permet a les dones conduir trens i camions

  • El Govern rus redueix la llista de les professions vetades per a les dones per la seva perillositat o les seves exigències físiques

  • El procés va començar fa més d’un decenni, quan Anna Klevets va voler convertir-se en ajudant de maquinista però va ser rebutjada

Rússia permet a les dones conduir trens i camions
2
Es llegeix en minuts
Marc Marginedas
Marc Marginedas

Periodista

Especialista en països de l'antiga Unió soviètica i el món àrab-islàmic.

ver +

Tot va començar fa ja més d’un decenni a Sant Petersburg. Anna Klevets, una jove estudiant de Dret acabada de llicenciar, buscava el 2009 una feina a qualsevol sector professional, ja que la falta d’experiència li impedia temporalment obrir-se camí com a jurista.

Buscant buscant, va veure un anunci al metro en el qual es reclamaven ajudants de maquinista. I encara sabent que es tractava d’un camp vetat per a les dones al seu país, es va atrevir a presentar una sol·licitud per ingressar a l’escola professional corresponent, demanda que va ser denegada al·ludint al seu gènere. Va ser l’arrencada d’un prolongat combat jurídicque acaba de donar els seus fruits, després que la primera promoció de dones conductores de metro culminés la seva formació i s’estrenés recentment al capdavant dels combois del ferrocarril metropolità de Moscou.

«Soc molt feliç que hagi finalment succeït, tot i que hagin transcorregut tants anys», apunta Klevets telefònicament des d’Alemanya, on resideix en l’actualitat. «Evidentment, no era la professió de la meva vida, però la situació em semblava del tot injusta», continua.

La seva formació en dret li va concedir les eines bàsiques per iniciar la batalla legal. Primer va escriure cartes a l’empresa i després va acudir a la justícia. El cas va arribar al Tribunal Constitucional el 2012, que va mantenir vigent la prohibició. «Aquesta llista, segons la meva opinió, viola la Constitució de la Federació Russa, que estableix la igualtat entre homes i dones, i per tant, l’accés equitatiu a la feina i amb el mateix salari», rememora.

Reduir la llista

Fa un any, el Govern rus va decidir reduir de forma dràstica la llista de professions vetades a les dones per raons de perillositat i esforç físic exigit –una herència soviètica– i va acceptar que les dones poguessin posar-se al volant de trens o camions. De les 25 dones que van començar el curs, aproximadament la meitat han aconseguit superar les proves i incorporar-se a la plantilla de conductors.

«L’any que ve, 50 noves empleades s’uniran a les files de les nostres conductores femenines», diu una exultant declaració emesa pel Ministeri de Treball. «¡Estem molt orgullosos que el transport de Moscou sigui un territori accessible a tot el món, amb independència del gènere!», continua.

Notícies relacionades

«Ens estan entrenant per treballar als nous trens Moskvá», relata Kristina Vakulenko, de 31 anys, a l’agència TASS. El seu marit, també de professió conductor, li explica que la diferència entre els vells i els nous combois és «molt notable».

No obstant, per Klevets i moltes altres activistes, la lluita continua, ja que hi ha encara un centenar de professions exclusives per als homes, des del cos de bombers a activitats específiques relacionades amb la mineria. A més, segons les estadístiques, les dones reben de mitjana un salari un 26% inferior al dels homes. «Espero que la tendència segueixi en aquest sentit; veig un canvi de mentalitat en les generacions de joves», constata.