CORONAVIRUS A L'EX-URSS
El president de Bielorússia admet haver contret la Covid-19
Alekansdr Lukaixenko, que afronta una greu contestació interna davant les imminents eleccions presidencials, s'havia negat a imposar al país mesures restrictives

zentauroepp54274237 minsk belarus 28 07 2020 belarus president alexander lu200728183304 /
Després de setmanes de negar-se a imposar mesures de confinament social, qualificant de «psicosi» les informacions sobre l’extensió de l’epidèmia per tot el món, Aleksandr Lukaixenko, president de Bielorússia, ha hagut d’admetre aquest dimarts que havia contret el virus de la Covid-19. «Avui tenen vostès al davant un home que ha aconseguit sobreviure al coronavirus dempeus; els doctors van arribar a aquesta conclusió ahir [dilluns]; asimptomàtic», ha declarat el mandatari, amb un deix de satisfacció, durant una trobada amb membres de l’estament militar a Minsk.
La referència a afrontar la malaltia «dempeus» no és gratuïta, d’acord amb la terminologia feta servir per Lukaixenko. De fet, a l’abril, durant el període més crític de la crisi sanitària, quan els contagiats es comptabilitzaven per milers als països veïns, el president bielorús va arribar a declarar, durant un partit d’hoquei sobre gel en què ell mateix participava, una frase que a molts va sonar a lapidària: «Millor morir dempeus que viure assegut». Entre els consells que va arribar a dirigir als seus conciutadans per afrontar la malaltia, hi va haver recomanacions com beure vodka o anar a la sauna.
Remeis casolans
Més enllà de remeis casolans, el cert és que el líder bielorús ha evitat adoptar mesures que poguessin perjudicar l’economia amb la mirada posada en les imminents eleccions presidencials, convocades per al pròxim 9 d’agost. Manifestacions opositores de centenars de ciutadans tenen lloc diàriament a les principals ciutats del país per protestar per les traves imposades als aspirants que podien fer-li ombra.
Notícies relacionadesFa uns dies, la comissió electoral local va fer públics els noms dels candidats a president, entre els quals no hi havia els dos únics aspirants capaços de competir amb Lukaixenko: Víktor Babariko, un banquer molt conegut, i Valery Tsepkalo, exdiplomàtic al capdavant d’un parc tecnològic. Aquest últim, fins i tot, ha hagut de fugir del país, concretament a Moscou, temorós de ser arrestat.
La gestió governamental de la malaltia, que vorejava el negacionisme, ha contribuït a revoltar els ànims en amplis sectors de la societat en contra del cap d’Estat. Malgrat que no es va decretar el tancament de les escoles, molts pares declinaven enviar els seus fills als centres d’ensenyament davant el temor que poguessin resultar contagiats. A causa de la falta d’informació oficial, molts ciutadans es connectaven a xarxes socials com Telegram per conèixer el veritable abast de la pandèmia al país.
- Tecnologia humana La població flotant i la solitud adulta empenyen a un ‘boom’ d’‘apps’ per fer amics a Barcelona
- Balanç de la temporada alta El nombre de turistes continua creixent a Espanya, però el consum es refreda
- Meteorologia El Meteocat emet un avís de situació meteorològica de perill per intensitat de pluges a Catalunya
- Els visitants de BCN estalvien allotjant-se fora de la ciutat
- Les apps per fer amics triomfen a BCN
- Retorn a l’activitat parlamentària El Govern inicia el curs amb gestos als seus socis i els Pressupostos en l’aire
- Xavier Domènech "M’han sondejat de diferents partits, però no em plantejo tornar"
- Proposta popular Feijóo acusa un Govern "fallit" de posar-se "de perfil" en els incendis
- Una investigació La batalla del comptable contra el Banc d’Espanya
- Crítiques al PP El PSOE defensa la seva gestió en els incendis