«GRANS AMICS»
Sintonia i afalacs en la trobada de Trump i López Obrador
«Hem rebut de vostè comprensió i respecte», diu a Washington el president mexicà

zentauroepp54045908 washington united states 08 07 2020 andres manuel lopez200709074259 /
La reunió a Washington aquest dimecres de Donald Trump i Andrés Manuel López Obrador ha sigut un bany d’afalacs mutus, un calculat ball de sintonia mogut per interessos sobretot propis però en part compartits dels presidents dels Estats Units i Mèxic. L’exercici ha deixat alguns elements sorprenents, com l’inusitat to càlid de Trump cap a una comunitat d’immigrants que sovint ha vilipendiat. I López Obrador no ha quedat enrere. «En comptes de greuges hem rebut de vostè comprensió i respecte», ha lloat el líder mexicà a Trump.
Organitzat per marcar l’entrada en vigor l’1 de juliol del nou tractat de lliure comerç trilateral amb el Canadà que ha donat relleu al Nafta, i malgrat la notable absència de Justin Trudeau, la trobada, qüestionada als dos costats de la frontera, ha permès als dos mandataris posar el focus en un pacte que sobre el paper ha de beneficiar les seves economies i que Trump qualifica d’«històric», tot i que l’impacte als EUA s’estimi limitat.
Relació bilateral
Tots dos han pogut donar-se així un respir de l’atenció a les seves qüestionades gestions davant de la pandèmia del coronavirus. Han deixat de banda temes difícils i han aprofitat la trobada a la Casa Blanca, i un sopar posterior amb empresaris, per retratar sota un prisma optimista una relació bilateral que, en paraules de Trump, «mai ha sigut tan estreta». «Hem tingut una fantàstica relació des del primer moment. I crec que potser va ser contra tot pronòstic», ha dit Trump, que ha definit la relació personal com la de «grans amics».
En la mateixa línia i no menys positiva ha sigut la descripció de López Obrador, que també ha utilitzat la paraula «amic» per parlar de Trump. «Alguns pensaven que les nostres diferències ideològiques ens haurien de portar de manera inevitable a l’enfrontament. Afortunadament, aquest mal auguri no es va complir», ha dit en un moment. «En comptes de distanciar-nos estem optant per marxar junts, fer a un costat les diferències amb diàleg i respecte mutu», ha declarat també el mexicà. «Hem tingut desacords i hi ha greuges que encara no s’obliden però també hem pogut establir acords tàcits i explícits de cooperació».
Altres realitats
Les bones paraules entre dos líders que, com ha dit Trump comparteixen «l’interès de posar els nostres països primer», amaguen algunes realitats. L’efectiva cooperació de Mèxic amb Washington per frenar l’arribada d’immigrants als EUA i limitar també l’asil va arribar després que Trump utilitzés el març de l’any passat l’amenaça de tancar totalment la frontera i al maig la d’imposar aranzels al veí del sud. La cooperació en lluita contra el tràfic de drogues també es va intensificar després que al novembre amenacés de declarar els narcotraficants terroristes, cosa que hauria obert la porta a intervencions militars en el país veí.
Notícies relacionadesTrump, que quan va llançar la seva candidatura fa cinc anys va enviar insults xenòfobs als mexicans amb la seva infame frase «porten drogues, porten crim, són violadors», ha tingut un missatge radicalment diferent aquest dimecres, quan ha definit els prop de 36 milions de mexicans als EUA de «gent increïble, gent treballadora». I són paraules benvingudes, però amb escàs ressò en les seves polítiques o la seva agenda.
Aquesta mateixa setmana s’espera que el mandatari iniciï un altre assalt executiu per intentar acabar amb DACCA, el programa de Barack Obama que va allunyar el fantasma de la deportació per a centenars de milers de migrants, molts mexicans, que van arribar als EUA com nens sense papers i que el Tribunal Suprem va salvar per un tecnicisme el mes passat. En campanya per a la reelecció, a més, Trump ha tornat a fer de la mà de ferro amb la immigració una de les seves armes electorals i en els seus mítings i declaracions torna a presumir de la construcció del mur a la frontera amb Mèxic, aquest que va prometre que Mèxic pagaria (un assumpte que, segons la portaveu de la Casa Blanca, no ha sortit en la reunió entre els dos líders).
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- Els comicis del 2027 Junts aposta per prohibir als okupes l’empadronament
- Medicina La cirurgia plàstica arrasa entre els aspirants MIR
- Cas sota investigació L’Ana Julia va rebre a la presó regals dels funcionaris a canvi de sexe
- El nou pontificat El nord-americà Lleó XIV, un Papa per bastir ponts al diàleg
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família convidarà el pròxim Papa a Barcelona el juny del 2026 pel centenari de Gaudí
- Negociació PSOE-Junts El Consell de la UE tornarà a debatre sobre l’oficialitat del català el 27 de maig
- Sector bancari Carta conjunta de l'empresariat català a Sánchez contra l'opa
- Tribunals Catalunya comptarà amb 60 jutges més en els pròxims tres anys
- FUTBOL Fumata blanca rumb al Reial Madrid: Xabi Alonso anuncia als seus jugadors que se’n va del Leverkusen