ESCLAT SOCIAL
Investiguen la mort d'una fotoperiodista que cobria les protestes a Xile
Albertina Martínez Burgos va ser trobada sense vida divendres al seu apartament i la fiscal creu que ha sigut un homicidi

zentauroepp51082619 23 november 2019 chile santiago protesters run from water191125211633 /
Als 38 anys, Albertina Martínez Burgos mirava de captar amb la seva càmera la fúria del Xile que va esclatar als carrers. El seu objectiu va apuntar contra les zones que els grans mitjans en general s’abstenien d’enfocar i que tenen a veure amb la repressió en un país on més de 200 persones han patit traumes oculars pels projectils policials. Divendres passat, Martínez Burgos va ser trobada sense vida al seu apartament. La mare va trobar el cos envoltat de taques de sang després d’una trucada desesperada del seu nòvio, que no tenia notícies seves. Un manyà va haver de trencar la porta per entrar. La sospita que es tracta d’un assassinat es va escampar immediatament. «S’ha d’esperar a l’autòpsia, però clarament estem investigant un presumpte homicidi», va dir la fiscal, Débora Quintana. La fotoperiodista i il·luminadora del canal televisiu Mega va ser enterrada aquest dilluns a la regió del Bío Bío.
El Ministeri Públic assegura que es troba en un moment de recopilació de dades i proves audiovisuals per aclarir les circumstàncies de la mort. De moment, ja compten amb imatges d’una càmera de seguretat, que va captar la presència de desconeguts a prop de la porta de la vivenda la nit anterior a la seva defunció.
«Exigim que s’aclareixin les causes de la seva mort, sense deixar d’esmentar que ni el seu ordinador ni la seva càmera estaven en el seu departament en el moment de ser trobada morta. No oblidem el seu nom, no oblidem el seu rostre», va denunciar el moviment feminista «Ni una menys» de Xile.
«Buscarem justícia»
Notícies relacionadesDurant el funeral, la seva cosina Paula Torres va recordar les qualitats humanes de Martínez Burgos i la decisió de llançar-se al carrer a deixar constància del que estava passant a Xile. Priscila Martínez, la seva germana, va destacar la quantitat de persones que van anar a donar-li l’últim comiat. «Jo sé que avui és un dia hàbil, un dia per treballar, i han vingut a acomiadar-la, i com no fer-ho si ella era única, no hi ha cap altra Albertina, no existeix cap altra persona amb la personalitat, amb la seva característica, amb les seves capacitats tan especials com Albertina, no hi ha cap altre ser». I va afegir: «Buscarem justícia per Albertina, això no es quedarà així. La meva ‘Betita’ no es mereix això, es mereixia el millor i pel mateix farem el millor per ella perquè pugui descansar en pau».
Les protestes a Xile han deixat almenys 23 morts i centenars de ferits. En aquesta última llista hi ha també periodistes.
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- "Espanya té dues grans capitals europees: Madrid i Barcelona"
- La policia indaga si l’atracament a París va ser un encàrrec des de l’estranger
- Cop històric "El risc zero no existeix"
- Relleu en el Govern La ultraconservadora Sanae Takaichi, elegida primera ministra del Japó
- Est d’Europa La UE prepara amb Ucraïna un pla de 12 punts per intentar frenar la guerra
- Sarkozy insisteix que és innocent a l’entrar a presó per finançament il·legal