La crisi política al país andí
Els motins policials eleven la pressió sobre Evo Morales a Bolívia
L'oposició ja no denuncia irregularitats electorals i està decidida a forçar la sortida del president
El Govern no vol que les Forces Armades intervinguin en el conflicte

zentauroepp50818950 police against the reelection of president evo morales stand191109173833 /
La disputa política torna a trobar els bolivians davant el fantasma de la resolució violenta. Aquesta possibilitat va augmentar quan un sector de la policia va decidir donar suport al dirigent ultraconservador de la regió de Santa Cruz, Luis Camacho, en la seva croada per forçar la dimissió del president Evo Morales. Els motins dels uniformats van començar a la regió, la més pròspera del país, i es van estendre cap a Cochabamba, Sucre i altres departaments del país. El Govern va advertir la comunitat internacional que està en marxa un cop d’Estat. «La democràcia està en risc», va reconèixer Morales i va cridar els seus adversaris a «preservar la pau i la vida».
Els policies es van afegir a les protestes que l’oposició més dura lidera a les regions decididament llançades a portar endavant els canvis polítics als carrers. Ja no impugnen els resultats electorals que van donar la victòria al president en primera volta i que són auditats perl’Organització d’Estats Americans (OEA). A hores d’ara dels fets, només busquen la seva dimissió. Camacho, que encapçala aquest reclam, ha deixat en un lloc irrellevantCarlos Mesa, el rival electoral de Morales a l’octubre. L’empresari ha promès la tornada de la Bíblia i Deu a la seu de l’Executiu. En aquest camí fa forta l’aliança amb exaliats del Govern.
El ministre de Defensa, Javier Zavaleta, va assegurar que les Forces Armades no dissoldran les protestes policials. Morales no vol repetir el que va passar el 2003, quan una vaga policial va acabar amb nou morts de la institució i quatre militars més. L’episodi va accelerar la caiguda del president Gonzalo Sánchez de Losada. El seu vicepresident era Mesa. La seva gestió interina va acabar el 2005 al mig d’un país una altra vegada paralitzat entre altres per Morales, que ara Camacho vol desplaçar.
- Testimoni D’un casament secret amb una catalana a un matrimoni concertat al Pakistan: «He assumit que no em tornaré a enamorar»
- Reinvenció d’una icona La multimilionària reforma de l’hotel Arts
- Òbit Mor Verónica Echegui als 42 anys
- Badalona Albiol denuncia la falta d’infraestructures que ha obligat a tancar les platges de Badalona: «En 11 anys no s’ha construït res»
- Històries de les Glòries (4) L’escalèxtric viatger de Porcioles
- El Japó esgota les seves existències de te matcha i aquest serà el seu “fals” substitut
- Previsió meteorològica Setmana d’inestabilitat a Catalunya: el temps canvia i arriben núvols i tempestes
- Perfil Verónica Echegui, l’actriu que va saber desmarcar-se de la Juani per construir-se una carrera
- Des de Jordània Collboni, després del veto d’Israel: «És anecdòtic, el més greu és que no entrin camions a Gaza»
- Entrada en servei El nou carril bus de la B-23 arriba des d’avui fins a la Diagonal de Barcelona