Macron: «Chirac va ser un gran francès, lliure»
El president francès ret homenatge a la trajectòria política del seu antecessor a l'Elisi
zentauroepp49447544 topshot french president emmanuel macron delivers a speech190817152220 /
El president francès, Emmanuel Macron, ha rendit homenatge aquesta tarda a l’antic cap de l’Estat Jacques Chirac, mort aquest dijous a París als 86 anys, i ha lamentat la pèrduad’«un home d’Estat que volíem tant com ell ens va estimar».
En una al·locució de nou minuts retransmesa des de l’Elisi, Macron s’ha dirigit als seus compatriotes per glossar la trajectòria política de qui va ocupar la vida pública francesa durant més de quaranta anys i va encarnar, segons el seu parer, «una certa idea de França» i va saber representar a la nació «en la seva diversitat».
Va ser també qui va salvaguardar «la unitat i la cohesió» del país i la va protegir «de l’extremisme i l’odi». En aquest context, va recordar la transcendència del discurs pronunciat el 1995 reconeixent la responsabilitat francesa en la deportació de jueus durant la segona guerra mundial o la negativa a secundar els Estats Units en la seva guerra contra l’Iraq.
«Va fer de França un país independent i orgullós capaç d’oposar-se a una intervenció militar injustificada, posar fi a les guerres a l’ex-Iugoslàvia i buscar la pau i la seguretat al Líban», va dir l’actual llogater de l’Elisi, que va rememorar la seva «llibertat», la seva personalitat i el seu talent per «reconciliar simplicitat i grandeur, amor a la pàtria i obertura a l’univers».
Compromís europeu
També va subratllar el seu compromís amb una Europa «més forta, més protectora» ancorada en l’amistat franco-alemanya, la seva defensa del planeta i el respecte a la diferència i al diàleg entre les cultures.
Notícies relacionades«Va ser un gran francès, lliure, ple de la nostra terra, amant de la nostra cultura», va prosseguir Macron, expressant el reconeixement dels francesos a la seva tasca.
«Entra en la història i des d’ara tots el trobarem a faltar».Poc abans de les 21 h, Macron es va dirigir a la casa familiar de Chirac per presentar les seves condolences a Bernardette i Claude Chirac, dona i filla del president mort.
- Una jutge investiga la suplantació de la identitat d’Ustrell
- Demografia Barcelona és la capital espanyola amb més proporció de població estrangera i on més creix
- Amb un rebut anual de 17,5 euros de mitjana Unes 240.000 llars de l’àrea de Barcelona començaran a pagar el Tribut Metropolità el 2026
- Automoció BYD estudia obrir una fàbrica de cotxes elèctrics a Catalunya
- Dos anys després de la investidura Així serà la consulta a la militància de Junts per trencar amb el PSOE: pregunta i dates
- Medi ambient Catalunya encarrega radiografiar 300 arbres monumentals per conèixer el seu estat de salut
- 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: La dana, un any després
- Actuació policial Els Mossos salven a Barcelona una dona que es volia suïcidar i que va quedar penjada de la façana
- Empreses Catalunya té sobre la taula 400 projectes d’inversió estrangera, dels quals 70 estan molt avançats
- Un any de la dana Mazón s’aferra a la reconstrucció en un discurs sense menció al seu futur polític
