Anar al contingut

L'ATURADA QUE AFECTA EL COMBUSTIBLE

Desconvocada la vaga de transportistes de Portugal al cap de sis dies

El sector decideix asseure's a negociar amb la patronal, si bé avisa que si mostra "intransigència" es buscaran "altres formes de lluita"

Efe

Desconvocada la vaga de transportistes de Portugal al cap de sis dies

TIAGO PETINGA

El sindicat de transportistes de mercaderies perilloses de Portugal ha desconvocat aquest diumenge la vaga iniciada dilluns passat, que va portar a declarar l’estat de crisi energètica al país i va ser fins i tot intervinguda legalment pel Govern del socialista António Costa. La decisió s’ha acordat en una assemblea a Aveiras da Cima, als afores de Lisboa, en la qual els transportistes han votat a favor de concloure l’aturada per asseure’s a negociar amb la patronal del sector, Antram.

El president del sindicat, Francisco São Bento, va indicar que es compleixen "les condicions" per negociar. I va agregar que, si la patronal mostra "intransigència", es recorrerà a "altres formes de lluita", com no fer hores extra ni treballar els caps de setmana.

L’aturada indefinida estava debilitada des de divendres, quan la patronal i l’altre convocant, el Sindicat Independent de Conductors de Mercaderies (Simm), van arribar a un acord que va portar als segons a retirar-se de la vaga. Al quedar-se aïllat, el poderós Sindicat Nacional de Transportistes de Materials Perillosos (Snmpp) va obrir la porta primer a "suspendre temporalment" la vaga i després a desconvocar-la per negociar amb la patronal, una cosa per la qual finalment s’han decantat aquest diumenge.

Es posa així fi a una aturada que reivindicava que es complissin els augments salarials acordats amb la patronal el maig passat i que ha generat una forta alarma a Portugal, en estat de crisi energètica fins al pròxim dia 21, segons un decret de l’Executiu de Costa.

La protesta, que va començar dilluns passat 12 d’agost, tenia fixats uns serveis mínims del 100% per a serveis prioritaris –com ara aeroports, ports, serveis de seguretat, bombers i emergències mèdiques–, del 75% per a transport públic i del 50% per al subministrament general de ciutadans.

Instrument límit

Les xifres, considerades elevades pels sindicats, que afirmaven que de facto implicaven que no hi hagués vaga, no es van complir en determinades infraestructures del país el primer dia, segons el Govern, que va decretar llavors la intervenció legal de l’atur a través de la "requisició civil". Es tracta d’un instrument límit, ja que no només implica treure a militars perquè efectuïn els repartiments, sinó que permet obligar legalment a treballar els vaguistes que siguin necessaris per garantir els serveis bàsics. Si s’hi neguen, poden afrontar fins i tot penes de presó.

En els últims dies a diverses zones del centre i nord de Portugal el proveïment ha sigut del 100%, segons el ministre d’Ambient lusità, João Pedro Matos Fernandes, que ha destacat els escassos efectes de l’aturada durant aquest cap de setmana.

S’espera que la primera ronda de negociacions entre sindicats i patronal, ja amb la vaga acabada, comenci dimarts que ve.