CRISI A ROMA

El Govern d'Itàlia, a punt del divorci

La Lliga i el Moviment 5 Estrelles acumulen serioses discrepàncies en immigració i infraestructures, entre altres aspectes

El vot a favor o no dels indignats perquè la justícia processi Salvini pot ser el detonador definitiu per a la ruptura

zentauroepp43574635 italy s interior minister and deputy pm matteo salvini  r  g190208163422

zentauroepp43574635 italy s interior minister and deputy pm matteo salvini r g190208163422 / ALBERTO PIZZOLI

4
Es llegeix en minuts
Rossend Domènech
Rossend Domènech

Corresponsal a Roma

ver +

No és un matrimoni mal avingut, sinó obligat, i per això dia sí dia també les picabaralles surten a la superfície. Un cop és l’enllaç del tren d’alta velocitat (TAV) d’Itàlia amb les línies d’Europa; un altre és la fugida cap endavant delsindignats que s’entrevisten amb els armilles grogues armilles groguesde França passant del Govern de París; aquests dies, el vot a favor o en contra de processarMatteo Salvini, vicepresident i líder de la Lliga, per haver “segrestat” elsimmigrants salvats per una embarcació militar italiana.

La Lliga i els antagonistes del Moviment 5 Estrelles (M5S), que conformen el Govern antisistema de Roma, aparenten estar sovint a punt del divorci, però no s’acaben de decidir. Encara que abans o després, més d’hora que tard, formalitzaran la ruptura. Els analistes italians escriuen, al Corriere della Sera, La Stampa i La Repubblica, que serà en un moment a tocar de les eleccions europees del maig, quan un any després de l’espectacular victòria a les generals del 2018, les xifres diguin si el pes electoral dels dos partits s’ha invertit. Una cosa que amb tota probabilitat passarà.

El 2018, els indignats van obtenir el 32,7% i la Lliga, el 17,4%. En vista de les europees d’aquesta primavera, un sondeig d’Agora-Rai situa la Lliga a un 31,4% i l’M5S baixant fins al 27,9%. L’institut Cattaneo, que analitza els fluxos electorals, creu que un milió i mig de votants dels indignats el 2018 procedien de l’esquerra així com d’una part de la població que acostuma a abstenir-se. Però ara, un any després, gairebé un milió d’ells s’han penedit del seu vot, segons Cattaneo

Metamorfosi

A això s’hi afegeix el que alguns sociòlegs han anomenat “la metamorfosi de l’M5S” i d’altres, “psicodrama del partit”. Des que governa, una part del moviment fundat pel còmic Beppe Grillo s’ha integrat al sistema, i ha col·locat en segon terme les polítiques “contra la casta” que els van valer la victòria del 2018. L’altra part segueix a la seva, volent que els immigrants siguin acollits, que Salvini sigui processat, que es retalli el nombre de diputats, que tots els parlamentaris –alguns no ho fan– assumeixin el compromís d’entregar 2.000 euros del seu sou mensual de prop de 15.000 euros al fons comú amb què es financien microcrèdits a favor dels ciutadans. En aquests dies i amb aquest capital acaben d’entregar dos milions d’euros a Protecció Civil.

Les dues qüestions més apressants del moment són el possible, encara que improbable, procés judicial a Salvini i els 57 quilòmetres subterranis de tren d’alta velocitat que haurien d’unir Torí amb la ciutat francesa de Lió. L’esmentat trajecte forma part del recorregut de la línia que, una vegada completada, hauria d’unir Algesires i Lisboa amb Kíev (Ucraïna). A la seva part central ha d’anar sí o sí per sobre o per sota dels Alps, cosa que significa que a través d’Itàlia o prescindint-ne.

Salvini, secretari de la Lliga que en altre temps es deia del Nord, ha assumit els interessos delssectors industrials de totes les províncies del nord peninsular, des de Torí fins a Venècia, directament interessats a col·locar les seves mercaderies en el que es coneix com a corredor Mediterrani. La Unió Europea col·labora al túnel subterrani amb uns 26.000 milions d’euros, en part ja entregats.

Els antagonistes de l’M5S s’oposen a la construcció de la nova via –ja hi ha un tren que uneix França amb Itàlia– “per vella i inútil” i han enviat un informe sobre la relació entre costos i beneficis obtinguts de l’obra a la Comissió Europea, sense ensenyar-li abans a Salvini. "Mentre jo sigui en el Govern, la línia del TAV no es farà mai”, ha dit Luigi Di Maio, també vicepresident de l’Executiu i líder de l’M5S. "Com que en part ja està construïda, penso que el millor és acabar-la, costa més parar-la que prosseguir", ha rebatut Salvini. La Unió Euroepa ha advertit que "cal acabar-la a temps" i ha remarcat que, en cas contrari, "Itàlia haurà de restituir els fons ja rebuts".

Els presagis de Berlusconi

Notícies relacionades

El 20 de febrer es pronunciarà la comissió parlamentària que ha d’autoritzar la magistratura de Catània (Sicília) per processar Salvini. L’agost de l’any passat i seguint l’ordre de "ports tancats" a la immigració, la nau militar italiana Diciotti no va poder desembarcar 177 immigrants durant més d’una setmana.  El sumari va passar finalment a Catània (Sicília), que va demanar al Parlament autorització per processar el ministre, com exigeix la Constitució. "Demanaré que suprimeixin la immunitat i em processin", va dir llavors el dirigent. Arribat el moment, els seus advocats li han aconsellat que segueixi el procediment constitucional.

Els membres de l’M5S de la comissió que ha d’autoritzar el processament estan dividits, com els seus parlamentaris. "Hi trobarem una solució", va dir Salvini. "Estem en contra de privilegis per als polítics, però aquest és un cas específic", va matisar Di Maio. "Va ser una decisió de tot el Govern", va afegir el primer ministre, Paolo Conte, proporcionant una millor defensa a Salvini. "Salvini abandonarà els indignats, tornarà amb nosaltres i ressuscitarem el centre dreta". Paraula de Silvio Berlusconi.