LLIBERTAT D'EXPRESSIÓ A RÚSSIA

Un estira-i-arronsa entre el hip-hop rus i el Kremlin

Les autoritats locals cancel·len per tot Rússia concerts, envien la policia i pressionen a cantants i grups contestataris amb l'Estat

Putin critica les lletres de les cançons, basades en "sexe, drogues i protesta contra tot" i es conjura per "redirigir el fenomen de forma apropiada"

zentauroepp46354886 moscow  russia   december 12  2018  husky  dmitry kuznetsov 181229170251

zentauroepp46354886 moscow russia december 12 2018 husky dmitry kuznetsov 181229170251 / Artyom Geodakyan

4
Es llegeix en minuts
Marc Marginedas
Marc Marginedas

Periodista

Especialista en països de l'antiga Unió soviètica i el món àrab-islàmic.

ver +

És un moment agredolç en la trajectòria d’IC3peak, un duo de música electrònica experimental que té fins i tot certa popularitat més enllà de les fronteres de Rússia. Mentre el seu últim vídeo a YouTube, 'Smerti bolshe net' (No més mort) ha acumulat més de 10 milions de visites en un sol mes, els concerts de la gira que el grup està duent a terme per Rússia i Bielorússia pateixen constants cancel·lacions o problemes d’organització, a causa de la pressió exercida per les autoritats locals allà on van, que envien a policies amb l’ordre de suspendre o retardar la funció esgrimint una plèiade d’excuses.

 

"A Saratov la policia va anar amb gossos buscant una bomba i drogues en el club, retardant la funció durant dues hores i obligant la gent a quedar-se fora en el fred; a Voronezh l’entrada estava bloquejada per la policia... Quan vam comprendre que no deixarien entrar a ningú, vam sortir a fora a cantar les nostres cançons...", pot llegir-se en una de les últimes entrades publicades a la pàgina de Facebook del grup.

Són les lletres de les cançons d’IC3peak, i en especial la de 'Smerti ne bolshe', cosa que ha acabat per indignar un bon nombre d’alts funcionaris russos benpensants, col·locant a aquest duo format per Anastasia Kreslina i Nikolái Kostilev en la llista negra musical de la Rússia contemporània, una mena de censura artística que en molts evoca el que va passar amb els grups de rock rus durant els anys 80 a l’URSS, considerats llavors com a subversius per les autoritats soviètiques. "He omplert els meus ulls de querosè, que es cremi tot, a mi em mira tot Rússia", recita Kreslina, mentre al fons es distingeix la Casa Blanca moscovita, l’antiga seu del Parlament que acull ara el Govern rus encapçalat per Dmitri Medvédev o fins i tot la seu del Servei Federal de Seguretat (FSB, ex-KGB) a la plaça Lubyanka.

La topada més greu

Però potser la topada més greu entre la comunitat hip-hop i el poder rus es va produir fa unes tres setmanes a Krasnodar, una ciutat de mida mitjana al sud de Rússia. Dmitri Kuznetsov, un cantant de rap de 25 anys que respon al nom artístic deHusky, va ser arrestat per la policia i condemnat a 12 dies de detenció de detenció pel que va passar després de la cancel·lació forçada d’un dels seus concerts: va pujar a un cotxe i va començar a cantar per al seu públic. 

La posterior reacció de la concurrència, que va bloquejar el pas del cotxe policial exigint l’alliberament del cantant, va provocar moments de gran tensió, i molt probablement va fer reflexionar les altes instàncies del poder, que van començar a preguntar-se si la repressió era la via més adequada per afrontar un fenomen que mou milions de joves a Rússia.    

"No sé què pensaven quan van aturar Husky; el que sí que li puc dir és que gràcies al seu arrest és conegut ja no només pel seu públic, sinó per molta més gent i fins i tot fora de Rússia", explica a EL PERIÓDICO Andréi Orejov, mànager de Husky. "Això no és un simple problema d’unes autoritats provincials geloses de la integritat moral dels ciutadans; aquí hi ha consignes del poder des de Moscou, perquè les cancel·lacions dels concerts s’estan produint per tot Rússia," continua. 

Després de sortir de presó, i emparat per l’impacte mediàtic que ha tingut el seu cas, Husky ha pogut celebrar dos concerts a Moscou i Sant Petersburg, en els quals més de 10.000 persones han pogut delectar-se de nou amb les seves cançons-denúncia sobre la misèria existent alsbarris perifèrics de les ciutats russes, de la rampant corrupció del lideratge polític i de la brutalitat policial. "Husky és un heroi de la literatura", el defineix Orejov.

La primera resposta de l’oficialitat davant de la música contestatària ha sigut la prohibició, tot i que després de comprovar l’onada de solidaritat que va suscitar la detenció de Husky, el Kremlin es planteja ara cooptar-lo i "redirigir-lo". Durant una recent reunió amb el conseller de Cultura Igor Matviyenko, el president Vladímir Putin va admetre que el fenomen s’assenta en "tres pilars: el sexe, les drogues i la protesta contra tot". I fent gala del seu habitual paternalisme, el líder del Kremlin va reconèixer que no es podia "frenar", i per tant, calia "guiar-lo i encaminar-lo d’una forma apropiada". 

Però, segons l’opinió d’Artemi Troitski, un dels crítics musicals russos més coneguts de Rússia, el Kremlin no té cap possibilitat de 'domesticar' els cantants de rap o música electrònica a curt o a mitjà termini. "Intentaran comprar alguns cantants, els menys coneguts, i a d’altres els oferiran aparèixer en els xous de televisió; però s’equivoquen, perquè les audiències d’aquests grups no veuen la televisió", explica Troitski per telèfon des d’Estònia, país on resideix. "Aquests artistes saben que depenen del que es denomina com a 'reputació de carrer'; i si el seu públic percep que són cooptats pel poder, perdran la seva popularitat", destaca.

Notícies relacionades

I és que, més que les lletres de les cançons rap, molt crítiques amb el Govern i l’estat de coses al país, el que el Kremlin més tem de la música de carrer i electrònica "és que ells són el futur", opina aquest comentarista. A Rússia hi ha entre 10 i 20 milions de joves que són totalment immunes a la propaganda televisiva perquè no s’informen a través d’aquesta", sentencia.