24 febr 2020

Anar al contingut

DECISIÓ ÚNICA

Un tribunal alemany obliga Volkswagen a pagar a un client l'import complet del seu vehicle manipulat

En una dura sentència que podria establir precedent, la justícia d'Augsburg estableix que el fabricant ha d'abonar els 30.000 euros per un Golf trucat que va vendre el 2012

Carles Planas Bou

Un tribunal alemany obliga Volkswagen a pagar a un client l'import complet del seu vehicle manipulat

Matthias Rietschel

Nou cop a Volkswagen. En una sentència que podria establir un precedent a Alemanya, aquest dimecres el tribunal regional d’Augsburg ha decidit a favor del client i ha condemnat el poderós fabricant automobilístic a pagar-li l’import complet del Golf amb motor dièsel que va adquirir el 2012 i que, com molts altres vehicles de la casa, va ser manipulat deliberadament per esquivar els controls mediambientals i contaminar més del permès.

Aquest nou revés a la principal casa automotriu del país ascendirà en aquest cas puntual a 29.907 euros amb interessos, el valor total del vehicle. No obstant, la factura pot ser molt més elevada, ja que, per primera vegada, Volkswagen és obligada a abonar l’import total del cotxe manipulat, no la compensació a què s’havia limitat fins ara.

En aquest sentit, el tribunal argumenta que davant de l’“actuació immoral” de Volkswagen, el client no es pot limitar a rebre una compensació parcial. Amb fins a 100 litigis més pendents de resolució judicial, la sentència d’Augsburg pot ser particularment nociva per als interessos del fabricant.

VOLKSWAGEN RECORRE

No obstant, Volkswagen no es quedarà de braços plegats. El fabricant de Wolfsburg ja ha anunciat que recorrerà la sentència al Tribunal Superior de Justícia, al considerar que s’ha aplicat la llei de manera incorrecta. “Segons la nostra opinió, no hi ha base legal per a les reclamacions del client. No ha patit ni pèrdues ni danys, els vehicles són segurs i es poden conduir”, han informat. El vehicle en qüestió va ser adquirit el 2012, per la qual cosa té fins a sis anys de rodatge, fet que, segons Volkswagen, hauria de valer per abonar únicament una compensació parcial.

Des que el 2015 es va destapar el frau del fabricant alemany, la gran majoria de les demandes presentades pels seus clients no han arribat a bon port. Tot i que la sentència d’aquest dimecres canvia la direcció, Volkswagen esgrimeix les anteriors decisions d’altres tribunals que els han sigut favorables com a argument per tombar l’ordre d’Augsburg coneguda avui.

El 14 de novembre les corts regionals d’aquesta localitat van sentenciar que Volkswagen havia actuat de “manera immoral” a l’instal·lar deliberadament als seus vehicles un ‘software’ que els permetia falsejar els seus nivells d’emissions contaminants “amb l’objecte d’incrementar les vendes i els seus beneficis”. No obstant, Volkswagen continua defensant que no va violar cap llei, amb la qual cosa els clients que van ser enganyats no tindrien dret a una compensació econòmica.

No sense raó, el principal grup automobilístic alemany viu immers en un escàndol de proporcions titàniques des que la tardor del 2015 es va destapar el seu frau sistemàtic a les autoritats i als seus clients, un escàndol que es coneix com a ‘Dieselgate’. Més d’11 milions dels seus vehicles venuts per tot el món van ser manipulats, la qual cosa els permet contaminar per sobre dels nivells establerts en la legislació, una cosa especialment nociva per a la salut humana.