REVELACIÓ

Els pilots de l'avió indonesi sinistrat havien avisat l'aerolínia de greus fallades

Els bussejadors recuperen la caixa negra del llit marí i els forenses identifiquen la primera de les 189 víctimes mortals

zentauroepp45709016 correction this picture from indonesia media agency detik181101112609 / PRADITA UTAMA

zentauroepp45709016 correction   this picture from indonesia media agency  detik181101112609
zentauroepp45708251 rescuers carry a box containing the flight data recorder fro181101112522

/

2
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas

L’aerolínia indonèsia Lion Air va permetre que l’avió accidentat dilluns volés després que els pilots informessin delsseriosos problemes tècnicsque hi havia. Els sensors de velocitat i altura havien fallat en el trajecte de diumenge entre Denpasar i Jakarta. Els tècnics de l’aeroport de la capital van comprovar durant la nit el funcionament de l’avió que a primera hora va partir cap a l’illa de Bangka. Només 13 minuts després es va enfonsar al mar de Java després d’un vol erràtic i amb falta d’informació fiable.

La revelació dirigeix les sospites cap a la companyia de baix cost Lion Air després que ahir s’especulés amb hipotètiques fallades imputables al constructor nord-americà Boeing. L’aerolínia fins ara només havia informat de "problemes tècnics" que havien sigut resolts. Els passatgers de diumenge havien assegurat a la premsa que les brusques ascensions i pèrdues d’altura van generar el caos i els vòmits a la cabina. El portal de seguiment de vols Flight Radar ha revelat que l’avió Boeing 737 MAX va realitzar l’endemà bruscos girs i oscil·lacions d’altura sense explicació aparent.

El Govern indonesi, que s’havia esforçat en l’últim lustre a netejar la calamitosa reputació de les seves aerolínies, ha reaccionat amb empenta. Ha ordenat l’acomiadament del director tècnic de la companyia i una auditoria sobre el manteniment dels avions. Lion Air també ha prescindit de l’enginyer  que va donar llum verda a l’enlairament de la nau diumenge.

Confusió dels pilots

Les lectures errònies d’altitud i velocitat sumeixen en la confusió els pilots i són darrere d’accidents com l’enfonsament d’un aparell d’Air France  a l’oceà Atlàntic el 2009. Els avions compten amb sistemes que calculen la velocitat comparant la força del vent de l’exterior amb la pressió de l’interior. Els models més moderns disposen de tres sistemes independents en previsió d’alguna fallada. Els pilots, en teoria, estan entrenats per discernir el correcte i continuar volant amb seguretat. L’Administració Federal d’Aviació dels Estats Units va emfatitzar després d’aquell accident d’Air France la simulació de situacions sense lectures de velocitat.

Notícies relacionades

Els experts afirmen que la caiguda lliure de l’avió suggereix algun problema afegit als mesuradors de velocitat i altura. El misteri es resoldrà aviat. Les televisions locals han mostrat aquest matí els bussejadors amb una de les caixes negres recuperada del llit marí. Es desconeix encara si es tracta de la que conté les dades del vol o les gravacions de la cabina. Han sigut necessaris quatre dies de recerca malgrat l’escassa profunditat de 40 metres, ja que el fort onatge i els corrents a la zona van entorpir l’operació.

Víctima identificada

També ha sigut ja identificada la primera de les 189 víctimes mortals. Es tracta de Jannatun Cintya Dewi, una dona de 24 anys empleada en el Ministeri d’Energia. Als forenses els espera una tasca hercúlia. La troballa de la mà esquerra d’aquesta dona va permetre la seva identificació després d’acarar la seva empremta dactilar amb el banc de dades nacional. Els equips de rescat han omplert 48 bosses amb els cadàvers mutilats i desfigurats dels passatgers. El Govern ha demanat als seus familiars que aportin els seus informes dentals i l’anàlisi de l’ADN. La majoria dels cadàvers segueixen encara dins del fuselatge al fons del mar.