CATÀSTROFE AÈRIA A L'EST D'EUROPA

L'avió malaisi que va caure a Ucraïna va ser enderrocat per una bateria de l'Exèrcit rus

La investigació internacional conclou que l'arma pertanyia a la 53a Brigada Antiaèria amb base a la ciutat russa de Kursk, des d'on va viatjar a l'est d'Ucraïna

zentauroepp39175351 files  this file photo taken on july 18  2014 shows a piece 180524120331

zentauroepp39175351 files this file photo taken on july 18 2014 shows a piece 180524120331 / DOMINIQUE FAGET

2
Es llegeix en minuts
Marc Marginedas
Marc Marginedas

Periodista

Especialista en països de l'antiga Unió soviètica i el món àrab-islàmic.

ver +

Fins ara se sabia que el míssil que va fer caure el Boeing 777 de Malaysia Airlines el 2014 quan sobrevolava l’espai aeri d’Ucraïna era de fabricació russa i havia estat disparat per una bateria antiaèria vinguda des de Rússia posicionada en territori sota control de les milícies prorusses.

L’Equip d’Investigació Conjunta (JIT), encapçalat per Holanda, país amb més nombre de ciutadans a bord de l’aparell, acaba de fer un pas més en les seves indagacions. En una conferència de premsa celebrada aquest dijous a Bunnik, a prop d’Utrecht, membres del JIT han identificat la procedència exacta de l’arma i han conclòs que la bateria BUK que va disparar el projectil pertanyia a la 53a Brigada Antiaèria de l’Exèrcit rus, amb base a la ciutat de Kursk, a l’oest de Rússia.

Els investigadors "han conclòs que el míssil Buk-Telar que ha abatut el MH-17 (número del vol) procedia de la 53a Brigada Antiaèria basada a Kursk", ha destacat l’investigador holandès Wilbert Paulissen davant d’una audiència formada principalment per periodistes holandesos i australians, ja que Austràlia és un altre dels països més afectats. "La 53a Brigada pertany a les Forces Armades Russes", ha afegit. Es tracta de la més directa acusació contra l’Estat rus feta per l’equip d’investigació des de la seva constitució.     

Per donar suport a les seves acusacions, els integrants del JIT han mostrat, durant la seva compareixença davant la premsa, un vídeo explicatiu, avalat per fotografies enviades al JIT per ciutadans anònims en què s’assenyala en un mapa la trajectòria del comboi militar en el seu trajecte des de Kursk, a l’oest de Rússia, fins a l’est d’Ucraïna en les setmanes prèvies a la tragèdia. En les esmentades imatges es mostrava una mateixa bateria BUK amb marques exteriors que l’identificaven travessant poblacions i rutes identificades posteriorment amb mapes digitals.  

"Fase final de la investigació"

Malgrat els progressos, Fred Westerbeke, de la Fiscalia russa, ha assegurat que encara és aviat perquè la justícia holandesa acusi formalment individus responsables de la demolició, alguns dels quals necessàriament seran ciutadans russos atesa la nacionalitat de la 53a Brigada Antiaèria. "Estem en la fase final de la investigació", ha puntualitzat.  La fiscalia holandesa havia identificat el setembre del 2016 un centenar de sospitosos, una llista que ara ha estat reduïda a unes quantes desenes de persones. Inquirit sobre això, Westerbeke ha declinat esmentar noms o donar cap detall.    

Atesa la impossibilitat de crear un tribunal internacional 'ad hoc’ –Rússia té dret de veto al Consell de Seguretat de l’ONU– és la justícia holandesa la que assumirà els processos penals que se’n puguin derivar. És de preveure que els acusats siguin jutjats 'in absentia', ja que la Constitució russa estipula la prohibició d’extradir els seus propis ciutadans. 

Notícies relacionades

A mitja tarda, Moscou guardava silenci sobre les noves revelacions de la investigació internacional, tot i que s’entreveu que desmentirà les seves conclusions, com ve sent habitual en cada ocasió que el JIT difon avenços en les indagacions. Per la seva banda, el primer ministre holandès, Mark Rutte, ha escurçat el seu viatge a l’Índia per presidir una reunió del seu Govern sobre la demolició de l’MH-17.

El Boeing 777, que cobria el trajecte entre Amsterdam i Kuala Lumpur, va ser abatut el 17 de juliol del 2014, poques hores després d’haver-se enlairat de l’aeroport de Schipol. Les 298 persones que viatjaven a bord, entre passatgers i tripulació, van perdre la vida.