MEMÒRIA CONTRA LA BARBÀRIE

Colors per recordar l'horror d'Auschwitz

Un projecte artístic recupera les històries de les 38.916 víctimes del camp de concentració nazi que van ser fotografiades abans de ser assassinades

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Una mirada perduda, un cos fràgil i una tristesa impròpia d'una criatura. Vestida amb un pijama de ratlles balder i amb un mocador improvisat per cobrir-se el cap, Czeslawa Kwoka era forçada a posar davant la càmera. Era a finals del 1942 i aquesta nena polonesa de només 14 anys acabava de ser deportada a Auschwitz. Era la presonera 26.947. Poc més tard seria assassinada d'una injecció directa al cor.

Fotografia acolorida de Janina Nowak. / MARINA AMARAL / FACES OF AUSCHWITZ

Pensar en Auschwitz és fer-ho en blanc i negre, viatjar al racó més fosc de la memòria d'Alemanya, allà on es fa fràgil i es difumina. No obstant, des del museu de l'infame camp de concentració nazi han volgut mirar de cara la barbàrie per explicar les històries que s'hi amaguen darrere.

De l'1,3 milions de presoners que van ser assassinats, el museu conserva actualment fotos de fins a 38.916 persones que van ser empresonades entre el 1941 i el 1943, una mostra que suposa menys del 10% dels presoners registrats al camp d'extermini nazi. Però més enllà de les xifres hi havia vides, amb noms i cares que tornen al present.

Memòria de l'holocaust

Encapçalat per l'artista brasilera Marina Amaral, el projecte Faces of Auschwitz torna el color a aquelles imatges ennegrides pel pas del temps i relata, cas per cas, el periple dels innocents a qui van arrabassar la vida. “La foto de Czeslawa en color fa que la gent entengui que són exactament com nosaltres i això desperta l'interès en l'Holocaust”, explica Amaral a EL PERIÓDICO.

Imatge acolorida de Deliana Rademakers. / MARINA AMARAL / FACES OF AUSCHWITZ

Homes, dones i nens com Czeslawa, s'apaguen davant la càmera i escruten l'objectiu immortalitzant aquest inesborrable retrat de l'horror. Una imatge fantasmagòrica que, ara, ens torna a observar des del passat. “Faces of Auschwitz pretén recuperar aquestes històries i presentar-les al món a través d'una perspectiva moderna perquè les futures generacions siguin capaces de mirar cap enrere els que vam perdre”, expliquen.

Ni en blanc i negre, ni al polsegós arxiu d'un museu a Polònia. La iniciativa, recolzada pel memorial d'Auschwitz, compta amb una pàgina web on s'aniran detallant aquestes vides i on es podrà comparar la imatge captada pels nazis amb la versió actual retocada i en color. Un exhaustiu exercici de memòria històrica i d'art gràfic que ens recorda que la barbàrie va tenir lloc al cor d'Europa fa menys de 80 anys.

Imatge acolorida de Salomon Honig. / MARINA AMARAL / FACES OF AUSCHWITZ

Despertar de la letargia

Notícies relacionades

Com ja va fer el magnífic documental francès Apocalipsi: la segona guerra mundial, Amaral ha seguit un procés de coloració de la imatge per despertar-la així de la letargia a què condemna la història i portar-la de nou als nostres dies. “Els colors ens ajuden a entendre que aquesta era gent real, no només estadístiques”, explica. El museu d'Auschwitz ha col·laborat amb ella proporcionant-li les imatges i tota la documentació sobre els seus protagonistes.

El seu projecte arriba en un moment en què la memòria perd pes mentre en guanyen les formacions ultranacionalistes i xenòfobes que creixen als dos costats de l'Atlàntic. Dijous passat, 12 d'abril, dia del record a l'Holocaust, una enquesta va destapar que fins a un 41% dels nord-americans no saben què va ser Auschwitz, una xifra que es dispara al 66% entre els nascuts a partir del 1981. A Alemanya també comença a fallar la memòria dels més joves. Mentre que un 86% dels alemanys coneixen un camp d'extermini nazi (cinc punts menys que el 2012), entre els estudiants es redueix al 59%.