La UE eludeix recolzar explícitament els bombardejos sobre Síria
L'alta representant Federica Mogherini insta Rússia i l'Iran a exercir la seva influència a Damasc per reactivar la via política

zentauroepp42958941 epa3392 luxemburgo 16 04 2018 la alta representante de l180416151908 /
No tots els governs europeus estan d'acord amb els bombardejos selectius a Síria, al marge de Nacions Unides, però els ministres d'Exteriors de la UE han evitat aquest dilluns obrir fissures en la nau europea i han assegurat comprendre que l'actuació militar dels Estats Units, el Regne Unit i França d'aquest dissabte passat va ser una “mesura específica” per evitar nous atacs químics al país.
“El Consell entén que els atacs aeris dels Estats Units, França i el Regne Unit dirigits contra instal·lacions d'armes químiques a Síria van ser mesures específiques adoptades amb l'únic objectiu d'evitar l'ús d'armes químiques i substàncies químiques (…) per matar la seva pròpia gent”, asseguren en un llarg document de deu pàgines en què eviten fer pinya de forma explícita amb l'operació internacional liderada aquest passat cap de setmana per Donald Trump però en què apunten un únic culpable de la situació que viu el país: Baixar al-Assad recolzat pels seus aliats de Rússia i l'Iran.
Malgrat l'ambigüitat del text, el ministre gal Jean-Yves Le Drian ha marxat de la reunió satisfet del suport aconseguit. “Hem explicat als 28 els fonaments, la naturalesa i els objectius de la intervenció que vam fer abans-d'ahir amb els Estats Units contra instal·lacions de producció d'armes químiques a Síria. La UE i els Estats membres ens han recolzat en aquesta voluntat de dissuadir qualsevol utilització d'armes químiques. La UE està per tant unida en un moment de gran gravetat”, ha valorat.
Entre ells el ministre espanyol Alfonso Dastis que ha tornat a descartar una participació espanyola en aquestra mena d'operacions. “La via per a una pau definitiva a Síria és la via diplomàtica i és una solució política i en això ens concentrarem però no podem deixar sense reaccionar davant un acte com és la utilització d'armes químiques”, ha explicat durant una breu roda de premsa.
El document aprovat pels 28 recorda la “continuada i estesa” violència d'aquests vuit anys de conflicte, la “brutal i persistent” violació de la legislació internacional, inclosos els drets humans, i la utilització repetida d'armes químiques per part del règim sirià i el Daesh que han deteriorat fins a tal punt la situació al país que ja hi ha més de 13 milions de persones que necessiten protecció, més de 6 milions de persones desplaçades al territori i 3 milions atrapades en zones assetjades.
"Ofensa a la decència humana"
En aquest sentit, condemnen amb rotunditat les actuacions del règim de Baixar al-Assad, en especial l'últim atac a Duma del 7 d'abril en què van morir més de mig centenar de persones perquè és “una greu vulneració de la legislació internacional i una ofensa per a la decència humana”. Recalquen el seu suport “a tots els esforços” destinats a evitar l'ús d'armes químiques i no descarten la imposició de noves sancions en el futur. “La UE continuarà considerant més mesures restrictives contra Síria mentre duri la repressió”, adverteixen.
Notícies relacionadesEl text també torna a criticar el paper que juguen Rússia i l'Iran en el conflicte perquè Assad, sostenen, ha intensificat gràcies a ells les operacions militars sense tenir en compte l'impacte sobre la població civil i insten a buscar una solució política al conflicte perquè “no hi pot haver un solució militar” i qualsevol solució sostenible “requereix una transició política genuïna” en línia amb la resolució de Nacions Unides.
En aquest sentit, l'alta representant europea, Federica Mogherini, ha fet una crida a Rússia i l'Iran perquè exerceixin la seva influència sobre Damasc. “La gent està morint i tota la comunitat internacional ha d'assumir responsabilitat per aturar això”, ha reivindicat. La UE continuarà els seus esforços la setmana que ve a Brussel·les durant la conferència sobre Síria que copresidirà amb Nacions Unides.
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: aquestes són les zones sense àrea verda
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Òbit Mor Robert Redford als 89 anys
- ACTUALITAT BLAUGRANA Més futbol gratis des del balcó: el Barça-Getafe, també al Johan Cruyff
- Negociació en marxa El Govern admet el xoc amb Hisenda pel finançament i defensa que Catalunya ha de recaptar el 100% de l’IRPF