09 d’abr 2020

Anar al contingut

ACCIDENT MARÍTIM

El petroler iranià que va xocar amb un mercant al mar de la Xina esclata i s'enfonsa

Pequín assegura que el risc d'impacte ambiental del vessament de les 136.000 tones de cru que portava és reduït

Els equips de rescat no van aconseguir extreure del 'Sanchi' els cadàvers de 30 tripulants

Adrián Foncillas

El petroler iranià que va xocar amb un mercant al mar de la Xina esclata i s'enfonsa

CHINA DAILY

El petroler iranià accidentat la setmana passada davant les costes xineses s'ha enfonsat finalment aquest diumenge al migdia (hora local) amb els 30 tripulants a dins, han informat fonts oficials xineses. Les autoritats de Teheran ja havien admès el dia anterior que les possibilitats de recuperar els cossos del vaixell cisterna 'Sanchi' eren nul·les.

El vaixell estava en flames des que va col·lisionar amb el vaixell de càrrega hongkonguès 'CF Crystal', que portava gra nord-americà, a menys de 200 quilòmetres de la costa oriental xinesa. En les últimes hores es va produir la definitiva explosió que va enfonsar el vaixell sense que els equips de rescat haguessin pogut extreure els cossos. Les imatges de la televisió pública van mostrar denses columnes de fum negre de més de 1.000 metres d'altura moments abans que el vaixell desaparegués sota les aigües.

El petroler Sanchi en flames poc abans d'enfonsar-se. /  AFP / MINISTERI DE TRANSPORTS DE LA XINA

«Malgrat els nostres esforços, no ha sigut possible extingir el foc ni recuperar els cossos degut a les repetides explosions i fuites de cru», ha explicat Mohammad Rastad, portaveu de l'equip de rescat iranià enviat a Xangai. Els experts sostenen que tota la tripulació va morir en la primera hora després de l'accident per les altes temperatures.

Conseqüències mediambientals

La Xina ha pogut almenys recuperar la caixa negra del vaixell, que servirà per esbrinar les causes de la col·lisió en unes aigües no especialment transitades.

 

Una embarcació de rescat i, al fons, el petroler immers en flames. / AFP / MINISTERI DE TRANSPORTS DE LA XINA

Es temen encara les conseqüències mediambientals del vessament. El 'Sanchi', de 274 metres d'eslora, transportava des de l'Iran a Corea del Sud unes 136.000 tones de cru condensat amb un valor en el mercat de gairebé 60 milions de dòlars. El tipus de combustible accentua els riscos. El petroli superlleuger, també denominat condensat, s'evapora ràpidament i pot causar explosions de gran escala al reaccionar amb l'aire. La recuperació d'un vessament de petroli condensat és complicat per la seva baixa densitat, la seva alta toxicitat i la seva facilitat per explosionar. Pequín, no obstant, ha assegurat que les possibilitats d'una catàstrofe són molt reduïdes perquè el vessament s'ha produït en alta mar.