Entrevista
Gilles Simeoni: "L'autonomia és la millor solució per al present i el futur de Còrsega"
El líder del partit nacionalista cors no preveu un referèndum d'independència a l'illa francesa
zentauroepp41176033 simeoni171203201257 /
El president sortint del Consell Executiu de Còrsega i cap de cartell de la coalició nacionalista Pè a Córsica (Per Còrsega), Gilles Simeoni, rep EL PERIÓDICO al seu quarter general de campanya de Bastia. Fill d’Edmond Simeoni, figura clau de l’autonomisme modern, aquest advocat de 50 anys és la veu moderada del nacionalisme cors.
–¿Un estatut d’autonomia és el primer pas per a la independència?
–No. L’autonomia és un estatut que respon a les necessitats de Còrsega en el terreny econòmic, social i institucional. Una àmplia autonomia de ple dret i el reconeixement del poble cors és la solució institucional més adaptada per al present i el futur.
–Així que no hi haurà un referèndum sobre la independència…
–No està previst en el nostre projecte però, en una lògica democràtica, els corsos decidiran. Si en 10 o 15 anys hi ha una aspiració per celebrar un referèndum, ja ho veurem.
–¿El nacionalisme cors entra en una nova etapa després de la renúncia a les armes del Front Nacional d’Alliberament Cors (FLNC) el 2014?
–Sí. Això va obrir un espai polític nou per al conjunt del moviment nacionalista que, sent fidel als seus fonaments, ha evolucionat per estar en línia amb els canvis que s’han produït en la societat corsa, a Europa i al món. Avui és un moviment social profundament modern.
–¿Com es veu el procés català des de Còrsega?
–Amb molta simpatia i solidaritat. Jo mateix em vaig trobar amb Puigdemont i vaig expressar la meva solidaritat amb el Govern legítim i les institucions catalanes. Dit això, més enllà d’aquesta solidaritat, la situació no és idèntica, no es pot transposar de manera automàtica.
Notícies relacionades–¿La seva posició respecte a la UE?
–Hem sigut favorables a la construcció europea, però Europa no pot ser només la dels Estats. Les regions amb forta identitat han de fer un treball polític de fons perquè aquesta identitat es tradueixi a nivell institucional.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- Apunt Camí de l’urinari
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- Envelliment i salut mental: acceptar-se, empoderar-se, créixer
- Tecnologia i psicologia Un de cada vuit adolescents recorre a la IA en moments de malestar emocional
- El Barça fregeix l’Olympiacos amb defensa i 13 triples
- Tsygankov ressuscita un Girona que aconsegueix sortir del descens
- El PSOE, a la baixa en plena crisi i el PP s’estanca, segons el CIS
