ANGOIXA I DESESPERACIÓ A BUENOS AIRES
Sense indicis del submarí argentí a 10 dies d'haver desaparegut
Les difícils condicions climàtiques compliquen el desenvolupament de les tasques de localització i rescat

mbenach41069957 bas113 buenos aires argentina 24 11 2017 el presidente171125191922 /
«Lamentablement encara no hem pogut localitzar el submarí», va reconèixer ahir el portaveu de l’Armada argentina, Enrique Balbi, 10 dies després que l’ARA San Juan, amb els 44 tripulants, perdés contacte amb la seva base a la ciutat de Mar del Plata, uns 400 quilòmetres al sud de
Buenos Aires. Balbi va ratificar que l’accident amb el submergible en les profunditats de l’Atlàntic sud està relacionat amb una explosió i no un cop, com van assenyalar alguns mitjans. «No hi ha altres indicis».
La situació meteorològica a la regió austral argentina ha tornat a empitjorar. Es detecten ràfegues de vent de 50 quilòmetres per hora a Comodor Rivadavia, on treballa intensament la missió internacional formada per arribar fins a la nau perduda. Mentrestant s’espera que millorin les condicions climàtiques, els esforços es concentren a posar a punt el minisubmarí nord-americà Sophie Siem i el braç hidràulic que es necessita perquè funcioni. Aviat s’ha de reunir el Pantera Plus, l’aparell no tripulat rus que és capaç d’operar a una profunditat màxima de 1.000 metres i té un sonar que escaneja el fons del mar.
INCIDENTS DE NAVEGACIÓ
Encara que el president Mauricio Macri va demanar no afanyar-se a buscar responsabilitats, la crisi comença a mostrar les seves conseqüències. El contraalmirall Gabriel González, a càrrec de la base de Mar del Plata, ha sigut passat a retir. L’oposició apunta contra el ministre de Defensa, Óscar Aguad. El maig de l’any passat, el cap de ministres, Marcos Peña, va comparèixer davant la Cambra de Diputats, on va rebre una alerta: el submarí necessitava determinats treballs per evitar «incidents de navegació». Peña no va respondre a l’advertència. Familiars dels tripulants han denunciat la suposada precarietat del submergible i se n’ha responsabilitzat el Govern kirchnerista.
La reparació «de mitja vida» de l’ARA San Juan va començar a finals del 2008 i va acabar el maig del 2014, quan es va iniciar el període de proves que es va donar per acabat l’octubre del 2015. Dos mesos abans de l’assumpció de Macri, l’empresa Tandanor, encarregada de la reparació, va fer l’«entrega parcial» del submarí a l’Armada. Després va començar l’«etapa de garantia» que va durar sis mesos, fins a l’entrega definitiva que es va efectuar durant l’actual gestió. «Es va entregar a l’Armada quan estava 100% aprovat. És una falta de respecte dir que el van enviar a navegar lligat amb filferros (en males condicions)», va dir al diari Página 12 Fabián Quiroga, encarregat de la reparació.
- Laura Lobo, advocada experta en herències: “No s’ha de donar per fet que els nebots hereten del tiet solter i sense fills”
- Marc Márquez passa pel quiròfan i es complica la seva reaparició
- Doncs no va ser en directe
- Nou estadi L'adjudicació de les obres al Camp Nou sota sospita
- Solidaritat amb Palestina ¿La vaga del 15 d’octubre per Palestina segueix endavant després de l’acord de pau? Sí, i aquests són els serveis mínims
- Sector bancari El món empresarial català conté la respiració davant el final de l’opa
- Tornada Amaia Montero torna a La Oreja de Van Gogh 18 anys després
- OSTEOPOROSI Les fractures òssies per fragilitat augmentaran un 30% en tan sols cinc anys i les dones són el grup més vulnerable
- Exigència personal La petició imprescindible de Pep Guardiola quan dorm en un hotel: «Volia que l’habitació no fos només per dormir»
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona, davant la falta de demanda, obre els passis de temporada a abonats que no van acompanyar a Montjuïc