VIATGE DEL PRESIDENT DELS EUA
Obama aixeca l'embargament d'armes al Vietnam per contrarestar la Xina
La Casa Blanca havia supeditat la mesura a la millora dels drets humans
Obama és el tercer president nord-americà que trepitja Hanoi després de la guerra
/
Els Estats Units han aixecat aquest dilluns un embargament d'armes al Vietnam de gairebé mig segle. El president Barack Obama ha anunciat la mesura poques hores després d'aterrar a Hanoi justificant-la en el nivell “de confiança i cooperació” a què han arribat els dos països que es van enfrontar en una de les guerres més intenses del segle passat. Obama s'ha felicitat per retirar “un prolongat vestigi de la guerra freda”.
El Vietnam havia demanat que s'aixequés l'embargament dècades enrere i aquest ha arribat impulsat més per la geopolítica que per la reconciliació dels pobles. La gira asiàtica d'Obama busca enfortir els llaços amb els seus aliats per contrarestar l'auge xinès i el Vietnam, que ha acumulat conflictes territorials amb Pequín, és una peça clau. La Xina ja va mostrar la seva ira quan Washington va aprovar un aixecament parcial a Hanoi dos anys enrere i ara s'espera la seva reacció furibunda.
La Casa Blanca havia anunciat bel·ligerants exigències al règim comunista vietnamita sobre drets humans. Hanoi manté un control ferri d'internet i a les seves presons hi van a parar presoners polítics. Washington havia supeditat l'aixecament de l'embargament a millores tangibles però l'anunci d'avui suggereix que Obama ha perseverat en el seu pragmatisme.
El Vietnam i els Estats Units van restablir els seus llaços diplomàtics el 1995, dues dècades després que els comunistes del nord vencessin el sud recolzat per Washington. Obama és el tercer president nord-americà que trepitja el Vietnam des d'aleshores.
PREOCUPACIÓ XINESA
La visita preocupa la Xina, on la premsa oficial havia pronosticat que l'aixecament de l'embargament era “impossible”. L'ultranacionalista diari Global Times assegurava avui que Obama fracassaria en el seu intent de convertir el Vietnam en un altre aliat a la zona i recordava els llaços comunistes entre els dos països.
Notícies relacionades“La Xina està considerada per les elits de Hanoi com un pilar per a l'estabilitat del Vietnam. La legitimitat del Partit Comunista del Vietnam descansa principalment en l'estabilitat a llarg termini i prosperitat de la Xina, un país comunista”, assenyalava.
EndFragment
- Una ‘Marató’ d’emocions
- Ciria vol presidir el Barça per "canviar les coses"
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Crisi ramadera Illa admet que la Generalitat ja sospitava de l’arribada de la pesta porcina dos dies abans de la declaració oficial
- A instàncies de l’Ajuntament Un ampli dispositiu policial desallotja a Badalona uns 200 migrants de l’assentament més gran de Catalunya
- TELECOMUNICACIONS Telefónica llança la seva oferta final de l’ero amb 4.554 sortides i acosta l’acord amb els sindicats
- Compareixença al Parlament L’oposició acusa Illa de «falta de lideratge» per haver mantingut el viatge a Mèxic malgrat la pesta porcina
