la fotografia com a denúncia

Les 11 fotos que haurien d'haver evitat la mort d'Aylan

Nombroses imatges d'immigrants han impactat l'opinió pública però no han aconseguit mitigar el drama migratori

La fotografia con la que Javier Bauluz va guanyar el premi Pulitzer fa deu anys recorda a la recent troballa del petit nen sirià en una platja de Turquia.

La fotografia con la que Javier Bauluz va guanyar el premi Pulitzer fa deu anys recorda a la recent troballa del petit nen sirià en una platja de Turquia. / JAVIER BAULUZ

6
Es llegeix en minuts
MARIA IGLESIAS / BARCELONA

Javier Bauluz va fer una foto el setembre del 2000 en què apareixien dos turistes prenent el sol en una platja de Tarifa. A pocs metres d'ells s'hi podia veure el cos sense vida d'un immigrant que havia intentat travessar l'estret de Gibraltar en pastera.

Quinze anys després d'aquesta foto, una nova imatge commou al món. És la d'Aylan, el nen sirià afegat en una platja de Turquia.

Aquestes són altres commovedores i impactants imatges que, amb la d'Aylan, haurien de representar el canvi en la crisi migratòria d'Europa. Fotografies que, al seu torn, podrien haver evitat la seva mort si haguessin incitat algun canvi amb anterioritat.

1/ DIRECCIÓ A ESPANYA

El 2004, Juan Medina, que treballava per a un mitjà local de les Illes Canàries, va fer aquesta impactant fotografia de dos immigrants de l'Àfrica subsahariana que eren salvats en plena nit. L'embarcació on viatjaven va bolcar quan la Guàrdia Civil s'hi va acostar per remolcar-los fins a la costa.

Nou persones es van ofegar al no poder ser trobades en la foscor. Medina va fotografiar dos dels 29 supervivents, i això li va valer el premi World Press Photo del 2005.

2/ EL GOLF I LA TANCA

Més recent i més curiosa i impactant és aquesta fotografia feta l'any passat a Melilla. Les altes tanques que separen l'enclavament espanyol del Marroc fotografiades des d'un camp de golf mentre diversos immigrants intenten saltar-les. L'autor és José Palazón, un activista pels drets dels immigrants i va ser difosa per eldiario.es.

La imatge ha fet la volta al món denunciant l'opulència d'algunes regions en comparació amb la situació de pobresa d'altres. Altíssimes tanques i l'augment dels agents de seguretat són algunes de les mesures que estan prenent països com MacedòniaHongria i Bulgària.

3 / TURISTES AL RESCAT

Les Canàries han sigut durant molts anys el lloc de destí de desenes de milers d'immigrants. Sortint des del Marroc, Mauritània o el Senegal, les pasteres han de travessar més de 1.000 quilòmetres per l'Atlàntic. Els immigrants quan arriben, si ho aconsegueixen, presenten un estat famolenc, assedegat i deshidratat, i també d'hipotèrmia.

En la fotografia captada per Arturo Rodríguez a Tenerife, són dues turistes estrangeres les primeres que socórren un nen. El 2007 el seu autor va guanyar un premi World Press Photo.

4 / L'ABRAÇADA

Grècia és una de les portes d'entrada per mar dels immigrants i refugiats que es dirigeixen a Europa. Els traficants de persones s'aprofiten de la desesperació d'aquesta gent que fuig de la guerra i els fan pujar a embarcacions poc segures, moltes de les quals no aconsegueixen arribar a terra.

En aquesta imatge, Sandra Tsiligeridu es va fotografiar abraçant tendrament un nàufrag sirià perquè entrés en calor. El va rescatar mentre navegava amb uns amics per les idíl·liques illes gregues. Ell va caure a l'aigua quan intentava recuperar els rems de l'embarcació que tripulava amb la seva família. Va passar gairebé un dia sencer a l'aigua i hauria mort si no hagués sigut per aquests turistes, que també el van ajudar a reunir-se amb la seva dona i els seus fills.

5 / LLÀGRIMES DE SAL

"El dolor d'un país sencer reflectit en la cara d'un pare", això és el que va aconseguir capturar Daniel Etter, fotògraf alemany establert a Barcelona, en aquesta imatge. Laith Majid, d'origen sirià, abraça els seus fills mentre plora a l'arribar a l'illa de Kos després de diverses hores d'odissea pel Mediterrani. La por, l'alegria i l'alleujament es mostren a la seva cara.

Viatjava en una pneumàtica inflable que perdia aire i es desinflava, i a la qual no parava d'entrar aigua. La idea de morir en aquestes aigües abans d'arribar al seu destí els va acompanyar durant tota la travessia.

6 / UNA TRUCADA A LA NIT

6 / UNA TRUCADA A LA NIT

El fotògraf John Stanmeyer va capturar aquesta escena a Djibouti d'un grup d'immigrants buscant senyal en una platja per intentar contactar amb les seves famílies i comunicar-los que havien arribat amb vida. L'autor, que va guanyar el premi World Press Photo de l'any passat, assegura que després de la seva experiència al golf d'Aden es qüestiona el significat d'ésser humà: "Estem en un moment decisiu de la nostra humanitat col·lectiva", va assegurar.

Milers de refugiats compren targetes de mòbils al mercat negre i les usen per trucar a les seves famílies i per orientar-se durant el seu viatge per Europa.

7 / UNA AUTÈNTICA ODISSEA

Per a aquells que no siguin capaços d'imaginar-se en quines condicions travessen el mar els immigrants, aquesta imatge és un clar exemple. Massimo Sestini la va captar des d'un helicòpter de la marina italiana el 2014, a l'inici de la crisi migratòria. Els tripulants miren cap amunt i demanen auxili. Feia cinc dies que estaven perduts al mar, però van ser rescatats amb èxit. No era la primera vegada que feia una fotografia com aquesta, però per aquesta es va emportar el premi World Press Photo.  

La gran quantitat de persones que van a bord d'aquestes embarcacions provoca que un sol naufragi pugui costar la vida a diverses desenes de persones.

8 / UN PAÍS DESERT

La pols és l'únic que queda en aquest desolat lloc a la frontera de Síria amb Turquia. Segons Murad Sezer, de l'agència Reuters, abans hi vivien multitud de famílies. Ara només hi queda un bressol.

La guerra i la violència de l'Estat Islàmic han provocat una fugida massiva de ciutadans a Síria. Molts pobles i petites poblacions han quedat deshabitats. "Si hi hagués una mica d'esperança en aquest país, els seus habitants no se n'anirien", va expressar l'autor de la foto.

9 / TERRITORI HOSTIL

Fugen de la violència i són rebuts amb violència. Això va passar a Macedònia al mes d'agost quan el país va tancar les fronteres i els immigrants es van veure obligats a passar la nit en terra de ningú. L'endemà al matí es van trobar amb una multitud de policies que responia a qualsevol moviment amb cops o disparant gas lacrimogen.

El fotògraf Darko Vojinovic va capturar la desesperació d'aquest jove pare protegint el seu fill.

10 / UN MAR SENSE PIETAT

L'abril d'aquest any, un veler de fusta tripulat per sirians i eritreus es va estavellar a les roques mentre intentava arribar a l'illa grega de Rodes. Un sergent de l'Exèrcit grec, Antonis Deligiorgis, que era amb la seva dona al passeig marítim es va capbussar a l'aigua i va rescatar sense ajuda 20 de les 93 persones que hi havia a bord. Wegasi Nebiat, de 24 anys, va ser una d'elles.

A la foto se la veu sent portada a la platja per Deligiorgis, a l'esquerra de la imatge. Una altra dona que va salvar estava embarassada i va assegurar que li posaria al seu fill el nom del sergent.

11 / PARE CORATGE

Les famílies són les grans víctimes d'aquesta crisi migratòria. Han sigut milers les imatges de nens que hem vist travessar tanques amb les seves famílies, plorant davant de policies o militars, pujant a trens abarrotats i participant en manifestacions, als braços dels seus pares. Però als seus països el que passen no és millor. 

Notícies relacionades

Aquesta fotografia que es va convertir en viral a les xarxes socials mostra un refugiat libanès venent bolígrafs per mantenir la seva família. Porta la seva filla a coll i plora al mateix temps. Qui va fer la fotografia i la va pujar a Twitter, l'islandès Gissur Simonarson, va començar una campanya de 'crowdfunding' per ajudar-lo. Amb gairebé 200.000 euros recaptats, Abdul Halim Attar, el nom d'aquest home, ha iniciat un fons destinat a l'educació dels nens a Síria i espera poder aviat a la seva ciutat natal, Beirut.

En la mateixa situació d'Attar es troben altres milers de famílies i, tal com ells mateixos apunten, l'única solució a la crisi migratòria és als seus països d'origen.

Temes:

Refugiats