L'Estat Islàmic destrueix el temple de Baal, una de les joies de Palmira

Els gihadistes van utilitzar una gran quantitat d'explosius per fer volar l'edifici, del segle I abans de Crist

El temple de Baal, abans de la seva destrucció a mans de l’Estat Islàmic. / ATLAS

2
Es llegeix en minuts

Gihadistes del grup radical Estat Islàmic han dinamitat l'històric temple de Baal, ubicat a les ruïnes de la ciutat siriana de Palmira, ha indicat l'Observatori Sirià de Drets Humans.

"Fonts fidedignes han informatr a l'Observatori Sirià de Drets Humans que l'Estat Islàmic va fer volar el temple de Baal situat a la ciutat arqueològica de Palmira", ha assegurat l'ONG.

Els extremistes van agafar el control d'aquesta localitat i les seves ruïnes grecoromanes, incloses a la llista del Patrimoni de la Humanitat de la Unesco, el 20 maig.

L'Observatori han precisat que els radicals van utilitzar una gran quantitat d'explosius per destruir el temple i han indicat que aquest va ser enderrocat fa gairebé un mes segons habitants de la localitat que van aconseguir fugir.

Palmira és considerada per la Unesco una relíquia única del segle I aC i una peça mestra de l'arquitectura i de l'urbanisme romà, per les columnes del seu famós carrer principal i el temple de Baal, la deïtat del tro, la pluja i la fertilitat per a diversos pobles de l'Àsia Menor.

Aquesta localitat és un dels sis llocs sirians inscrits en la llista del Patrimoni de la Humanitat de la Unesco, juntament amb els cascos vells d'Alep, Damasc i Bosra; el Crac dels Cavallers i els poblets antics del nord del país.

EXECUCIÓ DEL CAP D'ANTIGUITATS

La destrucció del temple es coneix cinc dies després que l'EI executés l'antic responsable de la Direcció General d'Antiguitats i Museus a Palmira, Khaled al-Asaad, per considerar-lo el "director dels ídols" d'aquesta localitat.

El destacat arqueòleg, que va ser decapitat en públic i el seu cadàver penjat, també va ser acusat per l'EI de representar el règim del president sirià, Baixar al-Assad, en "congressos apòstates", en referència a les conferències internacionals sobre antiguitats.

El juny passat, activistes havien advertit que membres d'Estat Islàmic havien col·locat explosius a les ruïnes. Una informació que, posteriorment, va ser confirmada pel règim sirià.

Notícies relacionades

Des del febrer passat, els radicals de l'EI han destruït a les zones que dominen Iraq diversos llocs i museus arqueològics.

Les ruïnes assíries de Nimrud del segle XIII aC i de Hatra, patrimoni de la humanitat de la Unesco, el Museu de la Civilització de la ciutat de Mossul i el jaciment de Dur Xarrukin, capital assíria durant part del regnat de Sargon II (722 - 705 aC) han sigut pastura del pillatge i la barbàrie d'aquest grup gihadista.